Beveiliging van de spoorwegovergangen moet sneller geregeld worden

Door Redactie 8 juni 2021

Helaas zijn wij opgeschrikt van een aanrijding op zaterdag 5 juni bij de onbewaakte spoorwegovergang in Boazum, waarbij 2 mensen om het leven zijn gekomen. Ook voor medewerkers van Arriva heeft dit ongeluk grote impact. De machinist is gelukkig met de schrik vrijgekomen en wordt door het bedrijf goed opgevangen en krijgt indien nodig de benodigde nazorg aangereikt.

Beveiliging van de spoorwegovergangen moet sneller geregeld worden

Niet de eerste keer

Op 8 juli 2019 botste op dezelfde overgang ook al een trein op een auto. Uiterlijk begin 2023 wordt de onbewaakte spoorwegovergang omgebouwd tot een bewaakte overgang. Eind 2020 is hierover al een akkoord bereikt met de provincie en de gemeente.

Onbeveiligde overwegen sneller beveiligen

FNV Streekvervoer heeft al contact gezocht met Arriva om te kijken of partijen door samen op te trekken richting de politiek de beveiliging van de spoorwegovergang kunnen bespoedigen. Edwin Kuiper: 'We moeten alles op alles zetten om te voorkomen dat er nog meer ongelukken met fatale gevolgen zullen plaatsvinden. Voor de machinist, collega’s van Arriva en reizigers heeft dit een enorme impact en kan verstrekkende gevolgen hebben. Vandaar dat we echt samen met Arriva onze stinkende best gaan doen om de overgang te beveiligen. We realiseren ons echter ook dat het ombouwen complex is omdat meerdere systemen erop aangesloten moeten worden.'

Wij houden je op de hoogte over de voortgang van het overleg èn de mogelijkheden tot snellere ombouw.