Onderhandelingsresultaat cao Aquabus

Door Redactie 17 mei 2021

Op 12 mei hebben de vakbonden FNV Streekvervoer en CNV Vakmensen een onderhandelingsresultaat bereikt met Aquabus, de veerdienst in Dordrecht en omstreken. De leden van de vakbonden hebben tot vrijdag 28 mei om hun stem uit te brengen.

Onderhandelingsresultaat cao Aquabus

Patstelling

Vanaf 18 februari was er sprake van een patstelling, waardoor partijen tijdelijk uit elkaar zijn gegaan. Oorzaken als de coronacrisis, maar ook de aankomende transitie naar de nieuwe vervoerder eind 2021, maakten de situatie voor de werknemers erg onzeker. ‘We zijn blij dat we tot een acceptabel resultaat zijn gekomen in deze moeilijke periode’, zegt voorzitter Christian Duvalois van de FNV-leden bij Aquabus.

Ernstige zorgen werknemers

De werknemers (100+) van Aquabus werden in de cao-onderhandelingen geconfronteerd met arbeidsvoorwaardelijke verslechteringen en daarbij opgeteld krijgen de werknemers nog te maken met de overgang naar een nieuwe vervoerder. De nieuwe vervoerder wil op korte termijn de arbeidsvoorwaarden van 3 bedrijven gaan harmoniseren. ‘Dit gaat te ver. De mensen hebben het gevoel dat ze gebruikt worden als een speelbal, en dat ze dubbel geconfronteerd worden met verslechteringen en verlies aan arbeidsplaatsen,’ aldus vakbondsbestuurder Marijn van der Gaag.

Petitie

Deze situatie heeft ertoe geleid dat de vakbonden namens de leden (bijna al het personeel) op 16 maart jl., een petitie hebben aangeboden aan de directie van Aquabus. Op vrijdag 2 april is dezelfde petitie aangeboden aan de directie van de nieuwe vervoerder, met handtekeningen van alle werknemers. Daarbij zijn de ernstige zorgen van alle werknemers overgebracht.

Hervatting cao-overleg

2 weken geleden is er informeel contact geweest tussen Aquabus en de vakbonden. Daarbij is gezocht naar mogelijkheden om de besprekingen te kunnen hervatten. Dat heeft geleid tot nieuwe onderhandelingen op 12 mei. Daarbij zijn nieuwe voorstellen gedaan en dat heeft geresulteerd in een onderhandelingsresultaat. Deze zal worden voorgelegd aan de leden van de vakbonden. Zij hebben tot vrijdag 28 mei de tijd om hun stem uit te brengen.

Waar ging het over?

Het ging met name over 3 onderwerpen. De werkgever wilde vooral de toeslagen op de onregelmatige arbeid versoberen, geen loonontwikkeling en een looptijd van de cao tot de overgangsdatum naar de nieuwe vervoerder. Uiteindelijk, na een patstelling van 2 maanden, en het aanbieden van de petities, is de werkgever op 2 van de 3 punten gaan bewegen.

Het resultaat

• Vanaf januari 2021 een loonsverhoging van 1%.
  • Eenmalig 133 euro (tegoed afschaffing niet-ziek bonus).
  • 67 euro bruto structureel aanvulling op de eindejaarsuitkering.
  • Alle verslechteringen van tafel (overwerktoeslagen, verkleining tijdvak ORT, afname reiskostenvergoeding, afschaffen opbouw tvt door overwerk).
  • Looptijd 1 juli 2020 t/m 31 december 2021.

Achtergrond

Zoals we allemaal weten, is het openbaar vervoer, en zo ook Aquabus, afhankelijk van de reizigersaantallen. Dat maakt dat het minder gaat met de ov-bedrijven. ‘Op meerdere cao-tafels in het openbaar vervoer zie je ‘crisis-cao’s. We zien een verschil in waardes met de cao’s die werden afgesproken voor corona. ‘In dat licht zijn de afspraken bij Aquabus best netjes’, volgens Christian Duvalois.