Zorgen om afschalen openbaar vervoer

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 14 april 2021

FNV maakt zich zorgen om de afschaling bij openbaarvervoerbedrijven, nu de coronasteun vanuit de overheid niet verhoogd is naar 100%.

Marco Bouma, FNV Streekvervoer: ‘Wij zijn heel blij dat de steun nu voor heel 2021 beschikbaar is gemaakt door het kabinet, daar hebben wij ons ook steeds hard voor gemaakt. Maar zolang de steun niet 100% is, kunnen de bedrijven niets anders dan afschalen. Dat is niet goed voor de reiziger en niet goed voor de werkgelegenheid.’

Nationaal Groeifonds

Sinds het begin van de coronapandemie daalde het aantal reizigers in het openbaar vervoer fors. Het rijk vroeg de openbaarvervoerbedrijven desondanks wel te blijven rijden. In ruil daarvoor wordt 93% van de kosten vergoed door de overheid. Eric Vermeulen, FNV Stadsvervoer: ‘Het is daarbij te gek voor woorden als de effecten van de ov-projecten uit het Nationaal Groeifonds beperkt zouden worden door kaalslag in het ov als gevolg van ontoereikende coronasteun vanaf 1 januari 2022.’

Minder werkgelegenheid