Cao-akkoord Multimodaal: 1% loonsverhoging en 1 jaar eerder stoppen met werken

Door Redactie 14 december 2020

Er is eindelijk een akkoord bereikt voor een nieuwe cao Multimodaal. De leden van de vakbonden FNV Streekvervoer, CNV Vakmensen hebben een positief stemresultaat afgegeven. Afgesproken is een verhoging van 1% op loon en toeslagen voor 2020 en 1 jaar eerder stoppen met werken voor het bereiken van de AOW-leeftijd.

Cao-akkoord Multimodaal: 1% loonsverhoging en 1 jaar eerder stoppen met werken

Snel weer in gesprek over nieuwe cao

Een smetje op het hele verhaal is dat deze cao geldt voor de looptijd van heel 2020 (1 januari tot en met 31 december 2020). De cao gaat met terugwerkende kracht in. Dit betekent dat je met terugwerkende kracht per 1 januari 2020 de structurele loonsverhoging van 1% krijgt.

Eind 2019 had er al een nieuwe cao moeten zijn en was het resultaat veel beter geweest. Dat betekent dat partijen binnen afzienbare tijd weer om tafel moeten om te praten over een nieuwe cao. Door onderlinge geruzie binnen de werkgeversorganisatie VWMO begin dit jaar, zijn de onderhandelingen stil komen te liggen. ‘Dat ligt onze achterban nog vers in het geheugen', aldus FNV-kaderlid Wilbert Festen.

Cao-afspraak eerder stoppen met werken

Wel zijn de bonden te spreken over de eerder stoppen met werken regeling. In het pensioenakkoord is bepaald dat in cao’s tot 3 jaar eerder stoppen met werken mag worden afgesproken. Vanaf 2020 kunnen werknemers vallend onder de cao Multimodaal, 1 jaar eerder stoppen met werken. ‘Het voordeel is dat ouderen eerder kunnen stoppen en dat de baanzekerheid daardoor voor jongeren steviger wordt', volgens FNV-onderhandelaar Marijn van der Gaag.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.