Wat vind jij van het eindbod cao Multimodaal?

Stem voor 10 december

Door Redactie 26 november 2020

De werkgevers Multimodaal hebben een eindbod gedaan voor de nieuwe cao. Dat willen we nu aan onze leden voorleggen. Stemmen kan tot en met woensdag 9 december, 12:00 uur, via de link onderaan dit artikel.

Wat vind jij van het eindbod cao Multimodaal?

Eindbod

In het eindbod van werkgevers staat:

• 1% structurele loonsverhoging vanaf 1-1-2020 (met terugwerkende kracht).
  • 1% verhoging toeslagen conform artikel 35.
  • € 250.000,- structureel op jaarbasis om mensen 1 jaar voor het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd te kunnen laten stoppen met werken, mits ze 10 jaar werkzaam in het OV zijn.
  • Oprichten paritaire werkgroep Eerder Stoppen met Werken.
  • Oprichten paritaire Werkgroep Pensioen, voor als er wijzigingen op het gebied van pensioen komen.
  • Oprichten paritaire werkgroep Vereenvoudiging cao. Werkgevers willen de cao ‘kosten neutraal vereenvoudigen’. Als duidelijk is wat ze concreet bedoelen, zullen we dit natuurlijk direct voorleggen aan de achterban.

Starre houding werkgevers

Kenmerkend voor deze cao-onderhandelingen, is de starre houding van werkgevers. Al bij de eerste onderhandelingen zwaaiden ze met een eindbod. Met andere woorden: dit moet het worden en meer zit er niet in. Daarmee zit de situatie vast en is voor enige inbreng van vakbonden geen plaats meer. Daarnaast is de manier van onderhandelen van de werkgevers erg opmerkelijk.

Eerst gaven ze ons twee keuzes:

A: Een loonsverhoging van 1,5%;

B: Een loonsverhoging van 1% en de eerder-stoppen-met- werkenregeling.

Daarna haalden ze een optie van tafel en stopten ze alleen keuze B in het eindbod. Een opmerkelijke manier van onderhandelen.

Geen waardering

Het is in de eerste plaats erg teleurstellend te zien dat werkgevers jullie tijdens corona de hemel in hebben geprezen, maar er vervolgens onvoldoende ruimte is om deze waardering om te zetten in daden. Ook lijkt het voor de werkgevers telkens geen probleem dat we zo veel te laat een cao afsluiten.

Wat te doen?

De huidige situatie brengt ons in een lastig parket. Een eindbod moeten we voorleggen aan de leden. Jullie hebben het laatste woord. Je kan in dit geval voor of tegen het eindbod stemmen. Maar let op! We zeiden dit ook al in de online-bijeenkomsten: als het merendeel tegenstemt, heeft gaan we een ultimatum neerleggen bij de werkgevers. En als zij niet op dat ultimatum ingegaan, belanden we in een actietraject. Je kan je afvragen of dat handig is, in de huidige tijd. Dus stem je tegen, realiseer je dan, dat jullie dan ook samen moeten opstaan.

Stemadvies

Het eindbod is niet ideaal en wekt teleurstelling op. Na zorgvuldig overleg met leden in de online bijeenkomsten van FNV en CNV en onze kaderleden (sectorraad Multimodaal) hebben we besloten dat we het voorstel neutraal aan jullie voorleggen.

Boodschap aan werkgevers

We geven nu wel een duidelijke boodschap aan de werkgevers dat een overgrote meerderheid van de leden van de vakbonden erg teleurgesteld in ze is. Geen enkele blijk van waardering, telkens een cao die in tijd erg achterloopt en steeds weer pogingen om er verslechteringsvoorstellen door te drukken die de werkdruk fors verhogen voor werknemers. Laat het helder zijn dat we de werkgevers de volgende keer hiermee niet mee laten wegkomen. De volgende cao-ronde staat namelijk alweer voor de deur.

Samen staan we sterk

De werkgelegenheid en jullie arbeidsvoorwaarden zullen de komende periode mogelijk nog sterker onder druk komen te staan. Dat betekent dat we ons schrap mogen zetten. Willen we een sterkere onderhandelingspositie aan tafel krijgen, zullen we meer solidair moeten zijn met elkaar. Roep je collega’s op om zich aan te sluiten bij de vakbond. Deel met hen onze pamfletten en neem ze mee in wat er speelt. Zo betrekken we jullie collega’s bij de zaken die er toe doen. Het gaat tenslotte om jullie toekomst!

Meer info? Mail naar Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Personenvervoer

Geef jouw mening en stem voor 10 december

Je kunt tot woensdag 9 december 12:00 uur stemmen. Doe mee en geef jouw mening!

Ik stem