Provincies moeten snel duidelijkheid geven aan Keolispersoneel

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 08 juli 2020

De provincies die de gunning van de concessie IJssel-Vecht van vervoerder Keolis intrekken, moeten snel duidelijkheid geven over de gevolgen voor het personeel. Die oproep doet FNV aan de provincies.

Anita Dries, bestuurder FNV Personenvervoer: ‘Dit is een zeer ingrijpend besluit voor alle betrokkenen, maar vooral voor de medewerkers. Zij weten nu niet waar ze aan toe zijn.’ De bond wil zo snel mogelijk met de provincies aan tafel.

Verkeerde informatie

Volgens Overijssel, Gelderland en Flevoland heeft Keolis bij de aanbesteding van de concessie opzettelijk verkeerde informatie gegeven. Er moet nu onderzocht worden wie het OV de komende tijd uit gaat voeren, voor hoe lang en of er een nieuwe aanbesteding moet worden uitgeschreven. Voor FNV is deze situatie een zoveelste bewijs dat marktwerking in het OV op de huidige wijze niet werkt. ‘Dit toont aan waar het mis gaat in de marktwerking. De druk om het vervoer binnen te halen is zo hoog dat vervoerders er alles aan doen om dat voor elkaar te krijgen. Provincies moeten aanbesteden op basis van kwaliteit en niet alleen op basis van de prijs én er moeten sociale voorwaarden gesteld worden’, aldus Dries.