Onze grote waardering voor werknemers in het openbaar vervoer

Door Redactie 17 maart 2020

Overal in de wereld is het coronavirus. Ook in Nederland maakt dit virus slachtoffers. Als openbaar vervoer medewerkers hebben jullie een belangrijke rol gekregen. Aan jullie de opdracht om ervoor te zorgen dat het zorgpersoneel en andere medewerkers uit vitale sectoren op hun werk en weer thuis kunnen komen. Ook de burgers moeten indien nodig ziekenhuizen en andere zorgaanbieders kunnen bereiken.

Onze grote waardering voor werknemers in het openbaar vervoer

Reizigersterugval

Door de maatregelen, de sociale onthouding, gesloten scholen en thuiswerken zullen er veel minder reizigers zijn de komende periode. De terugval die verwacht wordt, kan oplopen tot 85%.

Om het risico om elkaar te besmetten te verkleinen, zullen veel van jullie collega’s thuisblijven bij milde klachten en indien ze tot de risicogroep behoren. Voor situaties als deze bestaat er geen draaiboek.

Reacties leden

We worden platgebeld door leden met vragen. Jullie willen weten welke consequenties dit zou kunnen hebben? Wanneer je wel en niet thuis moet blijven? Wat is werktijdverkorting? Wat betekent dit voor je inkomen? Wat gebeurt er met alle uitzendkrachten en welke rechten hebben zij? Wij proberen jullie vragen te beantwoorden via www.fnv.nl/corona

Complimenten

FNV wil alle openbaar vervoer medewerkers grote complimenten maken. Voor de extra inzet die jullie nu en de komende perioden tonen. Voor jullie doorzettingsvermogen en streven om Nederland in beweging te houden.

Jullie verbindende de rol is nu nog veel belangrijker dan ooit. Let goed op elkaar en heb zorg voor elkaar.