Ook Streekvervoer gaat 28 mei plat voor pensioen

Portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 15 mei 2019

Ook werknemers in het streekvervoer doen op dinsdag 28 mei mee met de grote OV-staking voor een goed pensioen voor iedereen.

Op de provincies Utrecht en Gelderland na, zal in de rest van het land bijna geen bus of trein meer rijden. Eerder was al bekendgemaakt dat werknemers bij de NS en het stadsvervoer in de drie grote steden 28 mei de hele dag staken.

In andere sectoren roepen de vakbonden alle werkenden op om de dag erna het werk neer te leggen, tijdens de pensioenactiedag woensdag 29 mei.

Streekvervoer Utrecht en Gelderland staakt niet

Er wordt niet gestaakt door het streekvervoer op 28 mei in Utrecht (Keolis en Qbuzz), op de Veluwe (Keolis), in de Achterhoek en Rivierenland (Arriva) en in Lelystad en omgeving (Connexxion). Op alle andere plekken in het land wordt 28 mei dus wel gestaakt.

18 maart werd ook gestaakt

Op maandag 18 maart hielden FNV, CNV en VCP al een actiedag voor een goed pensioen waar 40.000 mensen aan deelnamen. Toen werd al gestaakt in de bouw en de metaal en legden werknemers van NS en het stadsvervoer het werk voor 66 minuten neer in de ochtendspits.

Door de vreselijke gebeurtenissen in Utrecht moest die actiedag halverwege worden afgebroken. Omdat het kabinet nog steeds niet ingaat op de eisen rond AOW en pensioen, komen de bonden nu opnieuw in actie.

Brigitta Paas, bestuurder FNV Streekvervoer: 'We vinden het vervelend voor reizigers, maar we doen dit ook voor hen. Voor een goed pensioen voor iedereen. Het is tijd dat het kabinet over de brug komt.'

3 eisen voor een goed pensioen

Eind vorig jaar is het overleg tussen vakbonden, kabinet en werkgevers over pensioenen vastgelopen. De bonden voeren actie met als drie belangrijkste eisen:

• Bevries de AOW-leeftijd en schrap de boete op eerder stoppen, zodat ook mensen met zwaar werk en ploegendiensten gezond hun pensioen kunnen halen.
• Indexatie voor elke generatie: een pensioen dat meestijgt met de prijzen. Ook willen we dat de negatieve gevolgen van de overgang naar een nieuw pensioenstelsel worden opgevangen.
• Een pensioen voor iedereen, ook voor zelfstandigen en mensen met een onzeker contract.