Stem over cao-akkoord HTM

Door Redactie 17 juli 2019

Onlangs is een onderhandelaarsakkoord gesloten tussen FNV, CNV en HTM. Op 10 juli zijn hierover 3 informatiebijeenkomsten gehouden. Het woord is nu aan de achterban: je kunt tot uiterlijk vrijdag 16 augustus laten weten wat je van het akkoord vindt.

STEM over het akkoord

Flinke loonstijging

Het is een 2-jarige cao met in het eerste jaar een flinke loonstijging (uitgaande van het gemiddelde salaris in schaal 55). Het jaarinkomen stijgt structureel met ruim 3,5% (bij verkoop van de extra vrije dag zelfs met 4%). In het tweede jaar gaat de koopkracht er bijna 1% op vooruit. In het algemeen geldt dat hoger betaalden er procentueel minder op vooruit gaan dan lager betaalden.

Nachtdiensten

Voor niet-rijdend roosterpersoneel en uitvoerend technisch personeel wordt de leeftijd waarop je wordt vrijgesteld van nachtdiensten verlaagd naar 59 jaar.

Eerder stoppen met werken

Daarnaast kunnen we op de kortst mogelijke termijn afspraken vanuit het pensioenakkoord toevoegen aan de generatiepactregeling. Zo kun je de jaren voorafgaand aan het pensioen geheel of gedeeltelijk stoppen met werken met behoud van een fatsoenlijk inkomen.

Uitzendkrachten

De positie van uitzendkrachten wordt enorm verbeterd; over ongeveer anderhalf jaar heeft iedereen een dienstverband met HTM!

Gedurende de looptijd van de cao zal de werkvloer intensief betrokken worden bij vraagstukken rond de werkdruk. En ook bij een verdergaande discussie rond werktijdverkorting met behoud van inkomen.

Positief stemadvies

Al met al leggen wij u het onderhandelaarsakkoord positief voor. Een vergelijking met de vervoerssector, de RET of de in 2019 afgesloten cao’s in Nederland valt in alle gevallen (zeer) gunstig uit voor deze HTM-cao!

STEM over het akkoord