Nieuwsbrief onderhandelingen CAO multimodaal 18 juni 2021

portret Marijn van der Gaag
Door Marijn van der Gaag 23 juni 2021

Beste leden, werkzaam in het streekvervoer onder de cao Multimodaal.

Vandaag 18 juni 2021 heeft de tweede cao-onderhandeling plaatsgevonden. De werkgevers hebben aangegeven weinig financiële slagkracht te hebben, en hebben voorgesteld om óf de cao ongewijzigd te verlengen óf de besprekingen naar achter te schuiven in verband met mogelijk herstel.

Als gezamenlijke vakorganisaties FNV Streekvervoer, CNV Vakmensen en VVMC hebben we aangegeven dat er wat ons betreft geen sprake kan zijn van ongewijzigd verlengen. Ondanks de crisis is en blijft het openbaar vervoer een bestaanszekerheid in ons land, en daarom moeten we blijven investeren in de mensen waar het om gaat. Het kan niet zo zijn, dat we door de crisis, blijvend geconfronteerd worden met te lage groei. We hebben de voorwaarde gesteld dat bij uitstel van de besprekingen, we de volgende keer wel zaken moeten kunnen doen met de werkgevers. Er moet wat ons betreft dan duidelijk geïnvesteerd gaan worden in jullie.

De verwachting is dat er in september, als het vaccinatieprogramma helemaal afgerond is, meer groei is als het gaat om de reizigersaantallen.

Daarnaast hebben we naar voren gebracht dat we in ieder geval niet de besprekingen tot die tijd willen stopzetten. We willen doorpraten over oplossingen voor andere belangrijke onderwerpen voor jullie:

• Ongelukkige combinatieroosters
  • Aantal gebroken diensten
  • Uitbreiding RVU-regeling
  • 3e WW jaar
  • Rouwverlof
  • BOA-opleidingen

De werkgevers hebben positief gereageerd en gezamenlijk pakken we de besprekingen omtrent deze onderwerpen op, en streven we naar oplossingen.

Een technische werkgroep, met afvaardigingen vanuit werkgevers en werknemers zal aan de slag gaan en met een advies komen op deze onderwerpen. Op 25 augustus 2021 staat er een nieuwe onderhandelingsronde gepland om een gezamenlijke advies vast te leggen. Vanuit FNV zal Wilbert Festen, René Scholten en mijzelf plaatsnemen.

Namens de onderhandelingsdelegatie FNV Streekvervoer,

Wilbert Festen
Fedde Verf

Marijn van der Gaag