FNV Spoor zal in actie komen

Ultimatum en de reactie van ProRail hier op

portret Michiel Boer
Door Michiel Boer 23 april 2021

Inmiddels is de inhoud van jullie ultimatum bij iedereen bekend en is ook de reactie van ProRail algemeen bekend. Helaas heeft ProRail besloten niet op jullie ultimatum in te gaan.

De inhoud van beide stukken spreekt voor zich en er wordt flink over gesproken en gediscussieerd. En dat is goed. Blijf dat ook vooral doen, per slot van rekening is het jullie cao en gaat het over jullie arbeidsvoorwaarden. Wil je het ultimatum en de reactie van ProRail op het ultimatum nog eens lezen, klik dan hier!

Een nieuwsbrief leent zich niet goed om bij alle punten in de reactie van ProRail afzonderlijk stil te staan. Wij begrijpen daarentegen heel goed de vragen die we over de inhoud hebben gekregen. Daarom zullen we ook dit keer, net als bij het eindbod, nog met een aparte uitgebreide reactie komen. Verder zijn alle nieuwsbrieven, inhoudelijke uitleg van de onderhandelingen en nog veel meer te vinden op onze website, die je hier kunt vinden.

Toch vinden we het wel nodig om hier op twee punten uit de reactie van ProRail op het ultimatum in te gaan. Twee punten waar we van diverse kanten vragen over kregen en die voornamelijk over het proces gaan en niet over de inhoud. Allereerst, wij waren graag doorgegaan met onderhandelen. Daartoe zagen we echt nog wel ruimte echter moesten daar van de kant van ProRail nog wel significante verbeteringen van hun laatste bod tegenover staan. Waarbij wij heel nadrukkelijk aan zijn blijven geven dat een voet in de loonsverhoging een keiharde eis was. Over de hoogte kon gepraat worden, over wel of geen voet absoluut niet. In het eindbod bleek dat ProRail een voet had opgenomen.
Het tweede punt dat we hier toch even aan willen halen is de stelling van ProRail dat ze ervan uitgaan dat we op alle andere cao onderwerpen die wij niet hebben vermeld in ons ultimatum akkoord zijn. Beetje gek. Je stemt in één keer over alles. De leden stemmen tegen het geheel. En daarmee is het verworpen. In dit geval het eindbod van ProRail. Vervolgens heeft FNV Spoor een eisen pakket opgesteld voor een nieuwe cao, het ultimatum. Alles wat dus niet in het ultimatum staat hoeft voor ons niet in de cao. Mocht ProRail veel waarde aan de niet benoemde punten hechten dan zijn wij absoluut bereid om daar naar te kijken op het moment dat er aanleiding is om op de inhoud van het ultimatum met elkaar in gesprek te gaan. Helaas is dat laatste nog niet het geval.

Vakbondsacties

Het is geen blij moment om te staan waar we nu staan. Er is geen gevoel van euforie of een juichstemming. Het doel was om met goede onderhandelingen te komen tot een mooi arbeidsvoorwaardenpakket. Het doel is niet het voeren van vakbondsacties. En dat doen we ook liever niet. Tenzij er geen andere mogelijkheid meer is. En dat is heel simpel het geval hier. Het is erg makkelijk om te zeggen dat er altijd gepraat kan worden. Maar dat heeft alleen zin als er bereidheid is om te kijken naar de verschillen die overbrugd zullen moeten worden. Als er begrip ontstaat voor de achtergrond van hetgeen jullie, de leden, vragen. Volharden in een nee, benadrukken hoe goed het eindbod is en wijzen naar vervoerders zijn geen zaken die hieraan bijdragen.

Dat betekent dat er acties zullen komen, en wel vanaf het midden van komende week. De voorbereiding is in volle gang en wij zijn er 100% van overtuigd dat als jullie in beweging komen voor een goed resultaat dat dit resultaat er ook gaat komen!

En ja, het valt iedereen zwaar om dit te doen. Vakmensen, want dat zijn jullie echt en door de hele organisatie heen, die zich nu gaan toeleggen op het voeren van acties die precies het tegenovergestelde inhouden van waar je je iedere dag met hart en ziel voor inzet….goed en betrouwbaar treinverkeer. Het zou niet nodig moeten zijn, maar dat is het op dit moment zeer zeker wel. Hou vast en zet door….dan komen we er wel!

Tot slot

Begin komende week zullen wij ProRail op de hoogte stellen van wat er staat te gebeuren. Uiteraard nemen we jullie hier ook in mee.

Heb je vragen of opmerkingen, bijvoorbeeld naar aanleiding van deze nieuwsbrief? Laat het één van de FNV-kaderleden weten of neem contact met mij op.

Mede namens de FNV-kaderleden ProRail

Michiel Boer - Bestuurder FNV