Verslag overleg over Centrale Personele Bijsturing

Vakbonden overleggen met directie NS

portret Henri Janssen
Door Henri Janssen 1 maart 2021

Afgelopen vrijdag 26 februari vond na een jaar van stilzwijgen vanuit NS het overleg over Centrale Personele Bijsturing tussen vakbonden en NS plaats.

Vorig jaar hebben onze leden het toen door NS uitgebrachte eindbod met een ruime meerderheid afgewezen. NS gaf bij de uitnodiging aan behoefte te hebben om de huidige stand van zaken te verkennen. FNV Spoor en de andere bonden gaven terug dat er nog steeds weinig vertrouwen en draagvlak is voor de toekomstige plannen. De partijen staan niet alleen over de sociale consequenties maar ook over het voornemen Personele Bijsturing naar Utrecht te halen nog steeds ver uit elkaar. NS gaf aan dat zij van de betreffende mensen juist horen dat ze het plan logisch en verstandig vinden.

Inzet flex

FNV Spoor heeft kritische vragen gesteld over de inzet van de vele Flex-medewerkers. Het lijkt erop dat NS daarmee al voorsorteert op het ondernemersbesluit en dus feitelijk uitvoering geeft aan het voorgenomen besluit. De cao is duidelijk over inzet vast en flex. Zie de teksten uit de cao onderaan de nieuwsbrief.

FNV Spoor heeft gevraagd om het vorig eindbod naast de nieuwe cao afspraken te leggen. Welke onderwerpen zijn ondertussen ingehaald door de tijd? Daarnaast was er binnen het onderhandelingsteam behoefte aan eerlijke cijfers over de bezetting. Wat is formele formatie (organogram) voordat de adviesaanvraag speelde, wat is de formatie nu en hoe ziet de benodigde formatie eruit? Uiteraard per standplaats en inclusief de huidige FLex bezetting.

Testen

FNV Spoor gaf aan dat wij geluiden hebben gekregen dat de laatste proef (tussen Eindhoven en Zwolle) niet zo best is verlopen. Met name bij een incident bleek dat de bereikbaarheid via de telefoon niet goed verliep. Ook missen de betreffende medewerkers lokale kennis waardoor de kwaliteit erop achteruit gaat. NS herkent zich hier niet in en gaf aan dat de test juist zeer goed is verlopen en dat de medewerkers dat ook aan hun hadden teruggegeven.

Alle partijen zijn uiteen gegaan met de volgende punten van onderzoek:

• Wat kan gedaan worden aan het gebrek aan vertrouwen in de Centrale Personele Bijsturing?
  • In hoeverre wordt vooruitgelopen op het ondernemersbesluit?
  • Welke afspraken zijn er met de OR gemaakt over de inzet van Flex-medewerkers?
  • Wat zijn de huidige personele consequenties?

Onze delegatie en de afvaardiging van NS is in goede sfeer uit elkaar gegaan. FNV Spoor en de collega vakbonden wachten nu op de volgende uitnodiging.

Heb je na aanleiding van deze nieuwsbrief nog  vragen of opmerkingen mail ons dan.

Klik hier om lid te worden en daarmee onze positie en die van jezelf en je collega’s te versterken.

Ron Ebbelink
Henri Janssen