Openstellen van pre-mobiliteit door NS

Wat betekent dit voor Service Stations

Door Redactie 22 februari 2021

Vandaag heeft NS aangekondigd de pre-mobiliteit open te stellen voor service stations. Dit betreft de medewerkers in de functies Servicemedewerker Complexe Vragen, Servicemedewerker Internationaal, ASV, PLP en CW.

Deze groep medewerkers heeft1 maart aanstaande gedurende 4 maanden de pre-mobiliteitsstatus gekregen. Hierdoor krijgen de medewerkers de kans (en keuze) om NS te verlaten met een financiële vergoeding (conform Sociaal Plan) of waar mogelijk door te stromen naar een andere functie binnen NS (voorrangsstatus bij interne vacatures).

Openstellen pre-mobiliteit en de lopende adviesaanvragen:

Het feit dat Pre-mobiliteit open is gesteld betekent niet dat er wijzigingen zijn in het proces van de adviesaanvragen. Deze liggen nog steeds bij de ondernemingsraad. Daarnaast blijft FNV Spoor tegen de plannen omdat wij van mening zijn dat de service en dienstverdeling op en rond de stations door mensen moet worden gedaan. Dat is goed voor de reizigers en de medewerkers en is bovendien belangrijk voor de sociale veiligheid op de stations. Ook heeft de directie geen draagvlak voor hun saneringsplan bij de reizigers, medewerkers en politiek.

Wanneer moet ik voor pre-mobiliteit kiezen?

Als medewerker kies je voor pre-mobiliteit wanneer het voor jou geen meerwaarde heeft om in je functie of bij NS te blijven en je wilt stoppen met werken of een andere baan zoeken. In alle andere gevallen is het niet verstandig om voor pre-mobiliteit te kiezen. De vergoeding verschilt namelijk niet van de vergoeding die je meekrijgt wanneer je later na het adviestraject boventallig wordt verklaard. Enige nadeel om niet te kiezen voor pre-mobiliteit is als je weg wilt en je meldt je nu niet aan, maar je wordt niet boventallig of de plannen van NS gaan van tafel. In dat geval kun je van baan wisselen of stoppen met werken, maar krijg je geen vergoeding of voorrang bij interne vacatures.

Hoe gaat het adviesaanvraag traject nu verder? Snelheid of zorgvuldigheid?

Deze adviesaanvraag ligt in het verlengde van visie wal. Het loopt al zo lang dat je er soms moe van kan worden. Toch mag snelheid nooit en te nimmer ten koste gaan van zorgvuldigheid en navolgbaarheid. Dit is precies de reden waarom FNV Spoor overal bovenop zit en met de ondernemingsraad alle tijd die nodig is neemt om het juiste proces te doorlopen. Dán en alleen dán kunnen wij tot goede resultaten komen. Donderdag 18 februari hebben de vakbonden en NS een oriënterend gesprek gehad. Tijdens dit gesprek heeft FNV Spoor de volgende zaken vastgesteld:

• NS geeft aan dat de adviesaanvraag service stations niet corona gerelateerd is, maar in is gezet vanwege gewijzigde behoefte van de reiziger. FNV Spoor spreekt dit tegen. De behoefte van de reiziger is niet alleen gewijzigd, NS heeft jarenlang werk bij de medewerkers weggehaald, waardoor het aanbod zo is afgenomen dat de reiziger geen andere keuze heeft dan online zaken regelen. Het is geen correcte meting om dan te zeggen, de reiziger regelt liever alles online. De gepresenteerde handelingen en data van NS komen niet overeen met de dagelijkse praktijk van de medewerkers en ook daar doet NS niets mee. Ten slotte is depolitiek ook van mening dat met dit besluit van NS service en veiligheid in gevaar komen. Ook al zou je ervan uitgaan dat er een herinrichting van service stations moet komen, moet dat in samenspraak gaan met de medewerkers die iedere dag “met hun poten in de klei staan” en niet alleen gebaseerd zijn op veronderstellingen van de data afdeling van NS.

• NS geeft aan dat de adviesaanvraag niet in beton gegoten is, maar omdat het nu bij de OR ligt, de vakbonden geen mogelijkheid hebben om over de plannen te praten en wijzigingen aan te brengen. Dit is een probleem wat NS heeft gecreëerd. Dit krijg je wanneer je geen draagvlak creëert voordat je je plannen aankondigt. FNV Spoor is niet afhankelijk van de toestemming van NS om een inhoudelijke inbreng te hebben. Daarom volgen wij de voortgang van dit adviestraject en leveren wij input richting de ondernemingsraad. Mocht dit niet hetgewenste resultaat opleveren, dan zullen wij geen afspraken met NS maken omtrent sociale gevolgen van deze reorganisatie met NS en gaan wij onze leden mobiliseren tegen de plannen. Acties in welke vorm dan ook, sluiten wij niet uit en dat hebben wij de directie kenbaar gemaakt.

• Tenslotte hebben wij moeten constateren dat het beeld dat wij hebben van de werkvloer haaks staat op het beeld van de directie. Bij FNV Spoor komen veel klachten binnen over de wijze waarop de directie vragen beantwoordt en de stelligheid waarmee de directie de plannen aankondigt. Dit terwijl de directie aangeeft dat de medewerkers zeer positief zijn over de wijze waarop dedirectie hun vragen beantwoordt en dat men overal heel duidelijk aan heeft gegeven dat de plannen niet in beton gegoten zijn omdat het adviestraject nog loopt. Welke beleving het dichtste bij de waarheid zit, kunnen jullie vanuit de werkvloer beter beoordelen dan wij.

FNV Spoor gaat onvermoeid door

Samen met jullie gaat FNV Spoor, onvermoeid, door. Binnenkort gaan wij de verzamelde handtekeningen aanbieden aan NS. Er zijn nog steeds volop gesprekken met de politiek en verschillende belangenorganisaties. Zolang NS niet bereid is een open gesprek te voeren waarbij ook alternatieven tot de mogelijkheid behoren, heeft FNV Spoor geen behoefte om over de uitwerking van de plannen van NS te praten.

Heb je nog vragen dan kun je mailen met Roos Rahimi en Henri Janssen