Onderhandelingen cao ProRail gestart

Door Redactie 20 november 2020

FNV Spoor is eindelijk gestart met de onderhandelingen voor een nieuwe ProRail cao. We hebben goed inhoudelijk gediscussieerd, met ook daadwerkelijk oog voor elkaars standpunten en argumenten. Wat ons betreft een goed begin.

Onderhandelingen cao ProRail gestart

De onderwerpen die vooraf op de agenda stonden behoorden niet tot het lijstje meest heikele punten. Daarnaast heeft ProRail aangegeven wat de loonruimte is en waarbinnen we als partijen kunnen onderhandelen. Volgende week volgt de tweede onderhandelingsronde.

De eerste onderhandelingsdag

We hebben deze punten uitgebreid besproken:

• Grondslag vakantiebijslag
  • Over- en meeruren consignatie
  • Inconveniententoeslag ICB
  • Studie-afspraak consignatievergoeding

Thuiswerken

We hebben ook het thuiswerken uitgebreid besproken.

• Wat moet er in de cao gewijzigd worden om thuiswerken mogelijk te maken?
  • Hoe moet thuiswerken eruit zien; welke aanvullende afspraken moeten er gemaakt zijn?
  • Over welke rechten/plichten hebben we het over, welke waarborgen moeten er ingeregeld worden etc.
  • Hoe staat het met voorzieningen en vergoedingen?

We zitten met de werkgevers op dezelfde lijn. De verschillen zullen zitten in wie gaat waar uiteindelijk over, waar leg je dingen vast en hoe ga je om met een vergoeding voor thuiswerken.

Loonruimte ProRail

ProRail heeft aangegeven wat zij een goede loonruimte vindt voor een cao van 2 jaar. Een loonruimte van in totaal 4% voor de komende twee jaar vindt ProRail redelijk. Voor alle duidelijkheid, loonruimte betekent niet hetzelfde als loonsverhoging. De loonsverhoging, evenals eventuele andere afspraken die geld kosten, komen uit de loonruimte. De thuiswerkvergoeding moet dan ook uit de loonruimte  komen.

We stellen de openheid van ProRail op prijs over wat hun idee van wat een redelijke en mogelijke loonruimte is en hoe ze daar invulling aan willen geven. FNV Spoor heeft echter wel gelijk laten weten hier anders over te denken en dat financiële kaders waarbinnen onderhandeld wordt op zichzelf al een onderdeel van onderhandeling zijn. Met andere woorden, dit zal geen invloed hebben op de financiële kaders en looneis waar FNV Spoor concreet mee zal komen. Het één en ander zal afhangen van de afspraken die er verder over de cao voorstellen gemaakt worden. Binnenkort is de tweede onderhandelingsronde en gaan we hier verder op in.

Pensioen

Er zit schot in de besprekingen over een nieuw pensioencontract. Ondanks dat het Pensioenfonds Rail & OV er eigenlijk goed voorstaat, kost de pensioenregeling meer door de lage rente en strengere eisen voor het rekenen met de rendementen van de investeringen. We kijken nog goed hoe we de gevolgen hiervan zeer beperkt kunnen houden, zodat je als deelnemer nagenoeg geen effect ondervindt. Hou onze nieuwsbrief in de gaten voor nieuwe ontwikkelingen.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.