FNV Spoor zet vraagtekens bij vooraf verzamelen van privégegevens door NS

Door Redactie 24 september 2020

FNV Spoor is door kaderleden geïnformeerd dat NS medewerkers heeft gevraagd om hun privé e-mail en telefoonnummer in te leveren voor de nieuwe arbodienst. Op zich juichen wij het toe dat NS het contact van de arbodienst met de medewerkers buiten de NS-omgeving om wil organiseren. Maar we zijn minder te spreken over het feit dat je gevraagd wordt om vooraf je gegevens door te geven. Wij adviseren je dan ook om nog niet je gegevens in te leveren.

FNV Spoor zet vraagtekens bij vooraf verzamelen van privégegevens door NS

Onwenselijk

Dat NS contact tussen medewerkers en de arbodienst buiten NS om wil regelen, is op zich goed. Dit omdat NS de mogelijkheid heeft om de NS-mailaccounts in te zien en dat in bepaalde omstandigheden ook mag. Maar het is onwenselijk dat NS de medische informatie van haar medewerkers zo maar kan bekijken. Dat daarom privémailadressen en wellicht privételefoonnummers noodzakelijk zijn, spreekt voor zich. Maar er zijn ook collega’s die geen gebruik maken van een privémailadres en/of een privételefoon.

In dat geval is het vanzelfsprekend dat communicatie met de arbodienst anders loopt. Bijvoorbeeld via de post of, wat ons betreft, via de werktelefoon. Het gaat immers de bereikbaarheid van de medewerker.

Niet vooraf

Dat NS aan al haar medewerkers vraagt om de privégegevens vooraf door te geven, vindt FNV Spoor een buitenproportioneel verzoek. NS kan deze informatie opvragen op het moment dat een medewerker zich ziek meldt. Dat ontslaat NS ook van de plicht om alle data, waarvan een groot deel ongebruikt zal blijven, AVG-proof te archiveren en actueel te houden.

FNV Spoor heeft NS schriftelijk aangeboden om hierover in gesprek te gaan en opgeroepen om ondertussen de uitvraag richting de medewerkers terug te trekken. Ook hebben we NS opgeroepen de data die al binnen is gekomen te vernietigen. Wij adviseren jullie dan ook om nog niet je gegevens in te leveren.

Zodra we meer informatie hebben, hoor je weer van ons.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.