FNV Spoor heeft altijd omtrent visie Wal gezegd dat het beter is om met de medewerkers te praten dan over de medewerkers.
Ook OC Service Stations heeft aan de MSO aangegeven dat het belangrijk is dat het MT in gesprek gaat met de medewerkers over de invulling van “zinvol werk”. Het lijkt erop dat NS vergeten is dat medezeggenschap en de vakbonden gesprekspartners zijn. Een idee dient een proces te bewandelen voordat het ingevoerd mag worden.
Zo wilde NS een proef draaien met het “hoppen” van S&S medewerkers in Almere en Lelystad van Wal op de trein en weer terug. Het idee is ontstaan in een gesprek tussen twee medewerkers en een Teammanager. Deze TM heeft dit ideetje opgepakt en het aan de regiomanager voorgelegd. Deze heeft vervolgens fiat voor dit “hop-ideetje” afgegeven. Hierbij heeft NS verzuimd om de OC, de OR en/of de vakbonden te betrekken, laat staan om instemming voor dit proefballonnetje te vragen. Was FNV Spoor hier, zonder alertheid van de leden op de werkvloer, niet achter gekomen, dan was de proef gewoon gestart. Inmiddels is na onze interventie ook dit proefballonnetje, net als het plan van de TM’s op Schiphol, door NS on hold gezet. In onze ogen kan NS binnen S&S zich niet meer van dit soort “foutjes” permitteren. Eerst zien, dan geloven.
Binnen NS hebben bonden en Medezeggenschap heldere afspraken over functies en de beschrijvingen daarvan. Ook over het aantal functionarissen op welke tijdstippen en standplaatsen heeft NS met de OR afspraken gemaakt. Krijgt NS de ruimte om langs al deze afspraken heen, op eigen initiatief, zonder instemming van OR en vakbonden zaken aan te passen aan wat het management goed dunkt, zetten we de poort wagenwijd open voor de door NS zo gewenste wendbaarheid. Maar zonder oog voor de belangen van de medewerkers en zonder rekenschap te hoeven nemen, waarom zaken nu zo geregeld zijn, zoals ze zijn geregeld.
Wanneer NS echt een goed verhaal denkt te hebben om zo’n proefballon veilig te laten opstijgen, zullen ze toch echt eerst met OR en de vakbonden in overleg moeten. Iedere keer als NS dit zonder overleg doet, gaat FNV Spoor NS een halt toe roepen.
De enige wijze waarop FNV Spoor dit soort initiatieven de kop in kan drukken en NS het juiste proces kan laten bewandelen is door jullie meldingen. Onze kaderleden zijn in alle regio’s actief en bekend. Ook wij als bestuurders zijn voor jullie bereikbaar. Zie je iets wat anders is dan anders, meld het gewoon. Op deze manier kunnen wij kijken of het in afstemming is of weer één van de onrechtmatige proefballonnen.
Mede namens FNV Spoor kadergroep,
Henri Janssen & Roos Rahimi
(Bestuurders FNV Spoor)