NS eist opname extra verlof bij coronamaatregelen in vakantieland

Wij adviseren dat niet na te leven

portret Henri Janssen
Door Henri Janssen 19 juni 2020

Veel medewerkers hebben hun verbazing geuit over een nieuwsbrief van NS. Daarin staat dat als je tijdens je vakantie in het buitenland door coronamaatregelen vast komt te zitten, of ter plekke of bij terugkomst in Nederland in quarantaine moet, je hiervoor verlofdagen op moet nemen. Of zelfs onbetaald verlof.

Gaat veel te ver

Volgens FNV Spoor gaat dat veel te ver en is het wellicht zelfs wettelijk niet toegestaan. De vakbonden hebben hier vragen over gesteld bij NS. Zodra wij hier een antwoord op hebben, komen we er bij jullie op terug. In de tussentijd adviseren wij onze leden dat ze het onderstaande niet hoeven na te leven.

De gewraakte tekst van de NS:

"Ik ga naar het buitenland op vakantie: wat zijn de consequenties als ik in quarantaine moet of het vakantieland nier meer kan uitreizen?
De vakantieperiode breekt weer aan. Vanaf 15 juni is het weer mogelijk op vakantie te gaan naar andere landen binnen de EU/Schengenzone en naar het Caribisch deel van het Koninkrijk.

"Let op: reizen naar het buitenland brengt door de coronacrisis risico's met zich mee. De overheid wijst erop dat de situatie rond het coronavirus elk moment kan veranderen. Bij een nieuwe uitbraak kunnen landen strenge maatregelen nemen, zoals afsluiten van gebieden en het sluiten van grenzen. Dat kan heel snel gaan. Het is een eigen verantwoordelijkheid of je dit risico wilt nemen.

"Wanneer je besluit om naar het buitenland op vakantie te gaan binnen of buiten de EU, realiseer je dan vooraf deze risico's. Je kan hiervoor deze site van de rijksoverheid raadplegen.

"Als je tijdens je vakantie in het betreffende vakantieland vast komt te zitten, of ter plekke of bij terugkomst in Nederland in quarantaine moet, neem je hiervoor verlofdagen op. Wanneer je naar landen reist die door de overheid zijn aangemerkt als niet veilig en code oranje of rood hebben, dan geldt dat dit voor eigen risico is. Als je dan niet op tijd terug kunt reizen of in quarantaine moet, dan neem je onbetaald verlof op."

Henri Jansen en Roos Rahimi - bestuurders FNV Spoor