Medewerkers krijgen zeggenschap op het gebied van veilig werken

portret Henri Janssen
Door Henri Janssen 16 mei 2020

De vakbonden hebben de afgelopen periode alles op alles gezet om ervoor te zorgen dat in het ‘Corona veiligheidsprotocol openbaar vervoer’ niet over, maar mét de medewerkers gesproken wordt.

Inmiddels ligt er een protocol wat het ministerie van I&W, J&V, OVNL (werkgeversorganisatie), Rover (reizigersorganisatie) en de vakbonden zijn overeengekomen.

De afspraak

De afspraak is gemaakt dat per type medewerker werkinstructies gemaakt worden voor hoe medewerkers hun werkzaamheden veilig kunnen uitvoeren binnen het 1,5 meter regime. Bij het opstellen van deze werkinstructies, en bij specifieke aanpassingen aan materieel ten behoeve van een veilige werkomgeving, is specifieke aandacht voor medewerkers die in contact komen met reizigers. Afstemming over deze werkafspraken en aanpassingen vindt plaats met werknemers, medezeggenschap en vakbonden.

Het uitgangspunt bij de instructies en aanpassing aan materieel is dat de OV-medewerkers veilig hun werk moeten kunnen uitvoeren en, waar redelijkerwijs mogelijk, voldoende afstand kunnen houden.

Daarbij geldt dat waar mogelijk de afstand van 1,5 meter tussen medewerkers en reizigers wordt gehanteerd. Bijvoorbeeld door een veilige (afgeschermde) ruimte. Indien dit bij de uitvoering van de taken redelijkerwijs niet mogelijk is wordt overgegaan tot bronbescherming: het gebruik van mond- en neusbescherming (niet-medisch).  Bonden zullen daarbij uiteraard goed in de gaten houden of de OV-medewerkers van de juiste mondkapjes, gelaatschermen etc worden voorzien en dat men die niet onnodig hoeft te dragen.  Over aanpassingen in materieel (zoals inzet van plexiglas) is op verzoek van vakbonden advies gevraagd bij het OMT/RIVM. Op basis van dit advies kan hieraan een andere uitwerking worden gegeven. Omwille van de veiligheid van reizigers, medewerkers en andere weggebruikers worden enkel aanpassingen gedaan na de noodzakelijke goedkeuring van RDW en/of ILT.

Samen sterk

Om deze afspraak binnen te halen, trekken alle openbaar vervoer vakbonden samen op en vormen  één front. Twee weken geleden stond er in het protocol nog helemaal niets over de werknemers en hun veiligheid vermeld. Dankzij de stevige inzet van de vakbonden, is er nu een hele paragraaf over jullie veiligheid in het protocol opgenomen. Voor de invulling van deze afspraken binnen sectoren en bedrijven, hebben de vakbonden de medewerkers als één front achter zich nodig. Hoeveel inbreng de medewerkers hebben, is afhankelijk van hoe betrokken de medewerkers zijn en blijven. Kortom wij hebben de zeggenschap binnen, maar we moeten er ook gebruik van maken.

Gematigd positief, maar handhaving groot zorgkind.

De gezamenlijke OV-vakbonden, CNV Vakmensen, FNV Spoor, FNV Stadsvervoer, FNV Streekvervoer en VVMC, zijn op dit moment tevreden, maar ‘the devil is in the details’. We kunnen pas echt tevreden zijn als bij alle vervoerders de maatwerkafspraken de veiligheid en gezondheid van de OV-medewerkers goed beschermen. De handhaving op het dragen van mondkapjes en de 1.5 meter baart ons nog steeds grote zorgen.  Signalen van onze leden die zich daarover zorgen maken sterken ons dat we hierop scherp moeten blijven. Werkinstructies moeten duidelijk maken wat van iedere medewerker verwacht wordt.

Vakbonden stellen vast dat voor OV-personeel waar nu maatregelen voor zijn getroffen die de 1,5 meter tussen hen en de reiziger borgt, zoals waar sprake is van een afgesloten cabine, het niet verplicht kan worden om de hele dienst mondkapjes te dragen. Indien zij vanuit hun professionele afweging zelf besluiten binnen de 1,5 meter te treden, dragen zij uiteraard wel een mondkapje en/of gelaatscherm.

Het protocol is een levend document en vakbonden zullen samen met de beide ministeries en OV-bedrijven in contact blijven en indien nodig zal het protocol worden aangepast en aangevuld.

Klik hier voor het volledige protocol

Eric Vermeulen - Bestuurder FNV Stadsvervoer
Brigitta Paas - Bestuurder FNV Streekvervoer