Op 17 februari 2020 heeft de minister van Infrastructuur en Milieu toch het wetsvoorstel om van ProRail een ZBO te maken naar de Tweede Kamer gestuurd. Dit heeft de minister gedaan tegen het advies in van zowat alle partijen op en om het spoor en zelfs tegen het advies in van de Raad van State.
Tegelijkertijd heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de lagere regelgeving met betrekking tot de omvorming van ProRail tot Zelfstandig Bestuursorgaan ter internetconsultatie voorgelegd. FNV Spoor zou FNV Spoor niet zijn als wij niet van de gelegenheid gebruik zou maken om nogmaals onze standpunten aan de minister en Tweede Kamerleden kenbaar te maken.
Voor ons geldt dat spoorvervoerders en de rails waarover zij rijden onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Iedere ingreep om ProRail en vervoerders verder uit elkaar te halen, gaat ten koste van de kwaliteit. Daarnaast zijn wij van mening dat we hier spreken van een oplossing voor een probleem dat niet bestaat. FNV Spoor ziet zich in haar standpunten bevestigd door de Raad van State. In haar advies van 17 februari 2020 heeft de Raad van State niets heel gelaten van de uitganspunten die ten grondslag liggen aan het besluit om ProRail om te vormen tot ZBO. Ook de Raad van State vroeg zich af voor welk probleem deze omvorming nu precies een oplossing is.
Het laat zich eigenlijk samenvatten in een krachtig ‘niet doen!’. Gebruik de energie om door te gaan met verbeteren en investeren in goed, veilig en toekomstbestendig spoor(vervoer).