FNV Spoor vraagt NS om beleid vanwege oprukkend coronavirus

Coronavirus

portret Henri Janssen
Door Henri Janssen 26 februari 2020

Het coronavirus heeft Europa bereikt. In de media is het hot topic, het lijkt een kwestie van tijd voordat ook Nederland te maken krijgt met dit virus. Wij merken dat het virus in de werkverblijven ook steeds meer onderwerp van gesprek is en er onder de achterban terechte zorg leeft over mogelijke besmetting. Opvallend is de stilte vanuit de directie van NS.

Verspreiding coronavirus 26 feb. 2020

FNV Spoor heeft daarom de directie van NS gevraagd om hun visie op de risico’s vanwege het coronavirus en hoe NS haar medewerkers zal gaan voorlichten en instrueren.

Internationale treinen

Nu het virus Europa heeft bereikt, wordt de kans toch groter dat er een moment komt dat besmette reizigers ook van de treinen van NS gebruik gaan maken. Dan ligt het voor de hand dat de internationale treinen vanuit Duitsland, Frankrijk en BelgiĆ« het eerst met besmette reizigers te maken gaan krijgen. Gezien de aard van het werk (vervoeren van grote groepen reizigers in een kleine omgeving) lopen in dat geval de medereizigers en NS-medewerkers het risico ook besmet te raken.

Schiphol

Een NS-medewerker: “Wat dacht je van Schiphol? Schiphol is de voor NS grootste invoerhaven van reizigers die vanaf het buitenland via NS zich binnen Nederland verspreiden. Daar kan het in de nationale treinen zo druk zijn dat men op elkaars tenen staat. Vergeet daarbij vooral niet dat de ventilatiesystemen in de trein(en) veelal met elkaar verbonden zijn. Hoest achterin een treinstel iemand dan wordt de machinist verkouden....”

Geen paniek

Uiteraard dient er geen paniek gezaaid te worden, en juist daarom zou het goed zijn als NS nu met hun visie, voorlichting en instructie zal komen. Wij wachten nu nog op de actie van NS.