Update onderzoek ontsporing trein Den Haag

Door Redactie 14 januari 2020

Begin januari is heel NS opgeschrikt. In de buurt van Den Haag Centraal ontspoorde een rijtuig van een trein bestaande uit 2 gekoppelde treinstellen van het type DDZ.

Update onderzoek ontsporing trein Den Haag

Openheid zonder speculaties

Kort na de ontsporing hebben wij bij NS aangedrongen op openheid naar ons en de NS-medewerkers toe. Eerst moet er onderzoek plaatsvinden. FNV Spoor zit namelijk niet te wachten op speculaties. Veiligheid van medewerkers en de reizigers is van groot belang. Ook hebben wij namens onze leden onze zorgen over deze ontsporing en de veiligheid voor de medewerkers en reizigers uitgesproken.

Bonden op onderzoeksplaats bijgepraat

De vakbonden en de ondernemingsraad zijn inmiddels bijgepraat over het onderzoek naar de oorzaken van de ontsporing. Het onderzoek is nog in volle gang. ILenT en de Onderzoeksraad voor Veiligheid doen hun eigen onderzoek en kijken met het onderzoek van NS mee. NS heeft ook de externe partijen die met spoorwegveiligheid te maken hebben betrokken voor deelonderzoeken. NS heeft een team van experts vrijgemaakt om de oorzaken en gevolgen in haar totaliteit in beeld te brengen. Dus niet enkel het materieel en infra maar ook procedures en cultuur.

Vertrouwen in een goed onderzoek

Wij hebben met NS afgesproken dat we over de bevindingen van het onderzoek op de hoogte worden gehouden. Ook over het contact met de onderzoekers van ILenT en de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Op dit moment hebben wij er vertrouwen in dat er zeer gedegen onderzoek plaatsvindt.

We doen het veilig of we doen het niet!

Merk je tijdens het rijden van een DDZ iets aan de trein wat je niet vertrouwt? Zet dit materieel direct langs de kant. Dus heb je geen goed gevoel over de veiligheid van een DDZ? Meld dit dan meteen en geef aan dat je er niet verder mee rijdt. NS heeft aan FNV Spoor bevestigd dat dit zonder arbeidsgerechtelijke risico’s kan.