Goed overleg sociale veiligheid IC Brussel

Extra inzetmodel iets aangepast

Door Redactie 13 januari 2020

Vrijdag 10 januari hebben vakbonden met NS de huidige sociale veiligheidsafspraken op de IC Brussel geëvalueerd. Uit de cijfers blijkt dat het steeds beter op die trein gaat. Voor NS al reden om de inzet van de beveiligers van Security stevig terug te schalen naar een voor NS proportionele inzet. Bonden hebben daarover aan de handrem getrokken.

Conducteur van NS

Wij zijn van mening dat juist deze inzet tussen Breda en Antwerpen voor met name de 4 vroege treinen en 5 late treinen van groot belang is, om de rust voor langere termijn op de trein terug te brengen.

2 koppels beveiligers

NS is daarin met ons meegegaan. We hebben nu dus afgesproken dat tot komende donderdag (16 jan.) de huidige inzet wordt gehandhaafd en dat vervolgens in ieder geval 4 weken op bovengenoemde treinen 2 koppels beveiligers worden ingezet. Daarnaast zal op zondag en maandag V&S in Amsterdam ingangscontrole op de eerste 2 startende treinen blijven uitvoeren.

NS blijft monitoren

NS zal de komende weken de situatie op de trein blijven monitoren. Aan de hand van alle informatie zullen we op maandag 10 februari met NS weer één en ander evalueren. Als uit alle informatie blijkt dat er weer aanpassingen op deze inzet mogelijk zijn, zullen we daarover opnieuw afspraken met NS maken.

Standplaats Sociaal Veiligheidsoverleg

Uiteindelijk is het streven van bonden en NS dat de inzet sociale veiligheid op deze trein weer bij het SSVO (Standplaats Sociaal Veiligheidsoverleg) terechtkomt en dat de bonden er tussenuit gaan. De bonden willen daarover graag werkbare afspraken met NS maken.

De IC Brussel is een bijzonder traject dat naast diverse standplaatsen en PE’s ook België en Nederland aandoet, met ook eigen problematiek rondom sociale veiligheid en inzet daarop.

Meldingen week 48 tot en met week 1

• 39 x overlast / geweld ATW-BD + BD-ATW bij NS Security (meldkamer NS)
  • 86 x overlast / geweld controle VV en belediging in Mijn Meldpuntapp

Blijf melden!

Zoals hierboven al is geschreven wordt de inzet voor sociale veiligheid met name op basis van de bestaande informatie gemaakt. Voornaamste bron van deze informatie zijn jullie meldingen in de nieuwe Mijn Meldpuntapp.

Dus wij roepen iedereen op vooral onveilige en vervelende situaties te blijven melden. Want het melden is het begin van een veiliger werkplek voor jou en een veiliger trein voor onze reizigers.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.