Collectief gedwongen ontslag bij NS voor FNV Spoor onacceptabel

Centrale Ondernemingsraad daagt Raad van Bestuur NS voor de rechter.

portret Henri Janssen
Door Henri Janssen 18 januari 2020

Zaterdag 18 januari kwam een interne communicatie van de Centrale Ondernemingsraad (C.O.R.) van NS onder onze ogen. Hierin geeft de C.O.R. aan dat ze de Raad van Bestuur van NS voor de ondernemerskamer hebben gedaagd. Dit n.a.v. het niet opvolgen van het C.O.R. advies over een voorgenomen ondernemersbesluit over de toekomststrategie van NS.

reizen

In deze strategie zitten volgens de memo van de C.O.R. naast positieve uitdagingen ook belangrijke financiƫle ambities opgesloten. Deze ambities zullen volgens de C.O.R. zonder enige twijfel gevolgen hebben voor de werkgelegenheid bij NS.

FNV Spoor begrijpt de C.O.R.
Omdat de strategie en de adviesaanvraag onder embargo liggen, weten wij niet welke groepen medewerkers risico lopen. Maar wij begrijpen door de memo dat de Raad van Bestuur geen garanties wil geven. Dat is voor FNV Spoor onacceptabel en wij begrijpen de gang naar de rechter door de C.O.R. dan ook.

Strategisch Human Resourcebeleid
Ook FNV Spoor dringt bij de Raad van Bestuur al maanden aan op strategisch Human Resource beleid, waardoor mensen binnen NS van werk naar werk worden geholpen zodat er geen sprake van collectief ontslag nodig zal zijn.
NS kent nu al jaren een grote onderbezetting op vele functies, deze onderbezetting zal door de voorspelde groei van het aantal treinen en reizigers en door uitstroom vanwege natuurlijk verloop en het steeds maar stijgende ziekteverzuim enkel maar toenemen. NS heeft nu al moeite met het invullen van vacatures.

Ambities niet over rug medewerkers!
Meer reizigers, meer treinen en meer winst. Dat lijken prima ambities, maar met de informatie uit de memo van de C.O.R. lijkt de Raad van Bestuur deze te willen realiseren over de rug van de medewerkers, die zeven dagen in de week dag en nacht voor het bedrijf en de reizigers klaar staan. Recent nog sprak Roger van Boxtel vol trots over de cijfers voor de Midterm review. Klantentevredenheid en punctualiteit zijn nog nooit zo hoog geweest. Maar dat hebben de medewerkers “binnen en buiten” met zijn allen bereikt. Direct en indirect personeel slagen er gezamenlijk dag in dag uit in een hoogwaardig product neer te zetten. Zij verdienen niet deze onzekerheid die de Raad van Bestuur over hun uit wil storten. Zij verdienen veel respect en waardering en daarbij hoort ook de zekerheid dat er ook in de toekomst plek voor ze is.

FNV Spoor eist werkgelegenheidsgarantie!
Met de garantie dat NS medewerkers binnen NS van werk naar werk geholpen worden, snijdt het mes aan twee kanten. De zorgen van de NS medewerkers worden weggenomen, en vacatures worden weer eenvoudiger gevuld en dus kunnen de diensten weer eenvoudiger gesteld worden. Bijkomend voordeel is dat de ontslagvergoeding bespaard blijft. Daarmee voorkomen we de situatie die bij de belastingdienst is ontstaan. FNV Spoor zal NS dan ook oproepen snel deze afspraken met ons te maken.

Met vriendelijke groeten,

Henri Janssen    -     Bestuurder FNV Spoor