NS is bereid onderhandelingen werkpakketten O&S te hervatten

portret Henri Janssen
Door Henri Janssen 10 november 2019

OP 21 oktober jl. hebben wij jullie geïnformeerd over de vastgelopen onderhandelingen werkpakket O&S. Drie weken geleden gaf NS aan ons binnen een week te laten weten of ze met een eindbod zouden komen of dat zij nog ruimte zagen om verder te onderhandelen.

NS had meer tijd nodig:

Op vrijdag 25 oktober liet NS ons weten meer tijd nodig te hebben, om te bepalen welke kant zij met jullie wensen heen wilden. Gisteren (vrijdag 8 november) liet NS weten de onderhandelingen te willen voortzetten

In het kort, waar lagen op 18 oktober de verschillen?

• Reistijdcompensatie:
    NS houdt vast aan hun voorstel: “eerste drie jaar een reistijdcompensatie, waarbij de extra reistijd, minus 30 minuten wordt gecompenseerd.
    FNV Spoor stelt voor om de extra reistijd woon-werk minus 30 minuten enkele reis  in tijd te  compenseren of naar keuze medewerker in geld.
    Indien de feitelijke reistijd woon–werk 45 minuten overschrijdt dan wordt die overschrijding voor 50% in tijd gecompenseerd of naar keuze medewerker in geld.
  • De reistijdcompensatie geldt als het aan FNV Spoor ligt voor onbepaalde tijd.
  • Kilometervergoeding eigen vervoer:
    FNV Spoor stelt voor dat indien je vanwege je dienst niet met het OV kan reizen alle gereden KM’s voor €0,19 voor onbepaalde tijd worden vergoed.
  • Maatwerk bij geen vervoer (geen auto beschikbaar of geen rijbewijs)
    Indien het niet mogelijk is om op het werk te komen dient de medewerker dit aan te geven bij haar of zijn leidinggevende. Hiervoor dienen maatwerkafspraken gemaakt te
    worden tussen NS en de desbetreffende medewerker (bijvoorbeeld een taxidienst o.i.d).
  • Terugkeergarantie/voorrangspositie:
    FNV Spoor stelt voor dat de overgeplaatste medewerkers bij een passende of passend te maken functie op OB’s en SB’s waar men dichterbij woont, op vrijwillige basis recht hebben op overplaatsing.
    NS stelt voor om de medewerkers een jaar lang een terugkeergarantie te geven op de eigen functie binnen de oorspronkelijke locatie waar men werkzaam was, indien daar een vacature ontstaat.
  • Onregelmatigheidstoeslag (ORT)
    FNV Spoor stelt voor dat indien je door deze reorganisatie in ORT terugvalt, dit verschil met een afbouwregeling de eerste vijf jaar wordt gecompenseerd.
  • Plaatsmaakregeling
    FNV Spoor stelt een regeling voor waarmee vrijwilligers een vergoeding ontvangen indien ze op vrijwillige basis ontslag nemen zodat een ander niet over wordt overgeplaatst of overcompleet raakt.
  • Premobiliteit Maastricht
    FNV Spoor stelt voor dat NS garandeert dat er in Maastricht ook vanaf 1 juli 2021 niemand overcompleet raakt. Indien NS dat niet wilt garanderen, stellen wij voor dat de mensen die op de Traxx worden afgespiegeld, vanaf 1 januari 2020 premobiel worden verklaart en daarmee aanspraak kunnen maken op het sociaal plan.
    NS stelt voor dat deze groep pas per 1 januari 2021 premobiel wordt verklaard.
  • Loyaliteit premie
    Voor Maastricht stelt FNV Spoor een loyaliteitspremie voor, voor mensen die op Traxx worden afgespiegeld. Deze premie loopt op naarmate ze langer (tot uiterlijk 1 juli 2021) blijven werken.

Hoe nu verder?

NS stelde voor om as maandagmiddag de onderhandelingen weer op te starten. Voor bonden is dat te kort dag. Wij konden niet onze FNV Spoor onderhandelingsdelegatie op zo’n korte termijn beschikbaar krijgen en ook niet alle bonden bleken instaat een bestuurder aan te laten sluiten. FNV Spoor heeft daarom diverse alternatieve data aan NS voorgelegd.
Zodra we een onderhandelingsresultaat is bereikt zullen we dat aan de betreffende FNV Spoor leden voorleggen. Onze leden beslissen in meerderheid van stemmen dan of dat resultaat ook daadwerkelijk een akkoord wordt of niet.

Nog geen lid? Dan is dit het juiste moment.
Wil je onze positie versterken aan tafel en meebeslissen in de onderhandelingen?
Klik dan hier om je direct lid te worden. Wil je meer informatie over het lidmaatschap?  klik dan hier

Met vriendelijke groeten,

Henri Jansen        -    Bestuurder – onderhandelaar FNV Spoor