Vervoerssector moet aantrekkelijker worden voor vrouwen

Deel je ervaringen en vul de enquête in

Door Redactie 21 oktober 2019

De transportsector wordt nog steeds gedomineerd door mannen. Slechts 22% van de werknemers in de vervoerssector zijn vrouwen. De Europese Transportarbeiders-Federatie (ETF) heeft een enquête gemaakt om te kijken hoe we de vervoerssector aantrekkelijker kunnen maken voor vrouwen.

Groepsfoto ETF Vrouwen

Veranderingen nodig

FNV Spoor vindt het belangrijk dat vrouwen hun loopbaan kunnen uitbouwen in beroepen in de vervoerssector. Maar dan zijn er wel veranderingen nodig op vlak van arbeidsvoorwaarden, faciliteiten op de werkplek en veiligheid.

Geef je mening

Silvana Francken, Kaderlid FNV Spoor en lid Woman’s Committee ETF, vindt het belangrijk om te weten wat vrouwen zelf willen en vinden. Silvana: ‘Voor vrouwen kunnen er zaken zijn die je weerhouden om in de transport sector te werken. Bijvoorbeeld sanitaire voorzieningen en arbeidstijden. Bij FNV Spoor vechten wij voor de tweede hoofdconducteur op de trein. Dit is voor vrouwen nog belangrijker dan voor mannen. Ik denk dat in het vervoerswereldje de sanitaire voorzieningen voor vrouwen onder de maat zijn en dat we daar als sector aandacht voor moeten vragen.’

Doe mee aan de enquĂȘte