Leden wijzen cao ProRail af en sluiten acties niet uit

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 28 oktober 2019

FNV-leden die bij ProRail werken, hebben massaal het cao-onderhandelingsresultaat verworpen. Ze vinden de voorgestelde loonsverhoging te mager. Daarnaast zien ze te weinig terug van de wens om andere arbeidsvoorwaarden te verbeteren. FNV-bestuurder Huub van den Dungen: ‘De leden zijn vooral ook erg teleurgesteld over de houding van hun werkgever, die tijdens de onderhandelingen allerlei bestaande regelingen probeerde af te schaffen.’

De nieuwe cao zou gelden vanaf 1 juli 2019, voor een periode van achttien maanden. FNV wil, naast vijf procent meer loon, maatregelen om de werkdruk te verlagen. Die laatste eis is ingewilligd door ProRail, maar het loonbod blijft steken op gemiddeld 3,2 procent per jaar. Van den Dungen: ‘Dat is net een half procentpunt meer dan de inflatie. Dat vinden onze leden echt veel te weinig.’

Kwaad bloed

Vooral de pogingen van ProRail om allerlei bestaande regelingen in de cao af te schaffen, heeft kwaad bloed gezet bij de FNV-leden. ‘Het heeft ons veel moeite gekost alle door de werkgever voorgestelde verslechteringen tegen te houden. Daarbij werkt die houding van ProRail natuurlijk ontzettend demotiverend voor het personeel’, aldus Van den Dungen. Verslechteringen rondom onder meer verlofregelingen, toeslagen voor onregelmatig werk en het sociaal plan zijn door de FNV en de andere bonden tegen gehouden.

Acties

FNV roept ProRail op opnieuw te onderhandelen. Van den Dungen: ‘Als werkgever moet je niet willen dat zoveel mensen de cao afwijzen.’ De FNV-bestuurder verwacht dan ook dat ProRail positief op de oproep zal reageren. Als dat niet zo is, worden acties onvermijdelijk. ‘Uiteraard hopen we die te voorkomen. Acties bij ProRail hebben namelijk een grote, maatschappelijke impact.’ Onder de ProRail-cao vallen ruim 4500 medewerkers.