Oplossing voor 'fietsknop' voor vaststellen reistijd Watergraafsmeer

portret Henri Janssen
Door Henri Janssen 12 mei 2019

Sinds 2018 hanteert NS, in ieder geval binnen SB RN, voor het berekenen van de reistijd de 'fietsknop' van de routeplanner.

Trein NS

Niet verplicht

Zelfs medewerkers die geen fiets gebruiken of zelfs geen fiets hebben, worden door NS gedwongen de 'fietsknop' te gebruiken. Dat leidt in ieder geval bij NS Instandhouding Watergraafsmeer voor diverse medewerkers tot onredelijke uitkomsten. Al in juni 2018 hebben wij dit tijdens het vakbondsoverleg besproken. In de cao wordt niet gesproken over het gebruik van de 'fietsknop'. Wij zijn dan ook van mening dat NS niet het gebruik van de 'fietsknop' kan verplichten. Deze onkostenvergoeding moet gewoon conform de cao in alle redelijkheid toegekend worden.

Oplossing

Al heeft ook deze kwestie weer onnodig lang geduurd, hebben wij met NS een oplossing voor deze medewerkers weten af te spreken. Indien de 'fietsknop' als berekeningsmethodiek tot onredelijke uitkomsten leidt, past NS maatwerk toe. Je ziet het: het FNV lidmaatschap levert resultaat op.

Ben je benadeeld?

Heb jij ook het idee dat je doordat je verplicht bent de 'fietsknop' te gebruiken wordt benadeeld? Meld dat dan bij Peter Bekkers: peter.bekkers@ns.nl of bij één van je lokale kaderleden.