Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Oplossing voor 'fietsknop' voor vaststellen reistijd Watergraafsmeer

portret Henri Janssen
Door Henri Janssen 12 mei 2019

Sinds 2018 hanteert NS, in ieder geval binnen SB RN, voor het berekenen van de reistijd de 'fietsknop' van de routeplanner.

Trein NS

Niet verplicht

Zelfs medewerkers die geen fiets gebruiken of zelfs geen fiets hebben, worden door NS gedwongen de 'fietsknop' te gebruiken. Dat leidt in ieder geval bij NS Instandhouding Watergraafsmeer voor diverse medewerkers tot onredelijke uitkomsten. Al in juni 2018 hebben wij dit tijdens het vakbondsoverleg besproken. In de cao wordt niet gesproken over het gebruik van de 'fietsknop'. Wij zijn dan ook van mening dat NS niet het gebruik van de 'fietsknop' kan verplichten. Deze onkostenvergoeding moet gewoon conform de cao in alle redelijkheid toegekend worden.

Oplossing

Al heeft ook deze kwestie weer onnodig lang geduurd, hebben wij met NS een oplossing voor deze medewerkers weten af te spreken. Indien de 'fietsknop' als berekeningsmethodiek tot onredelijke uitkomsten leidt, past NS maatwerk toe. Je ziet het: het FNV lidmaatschap levert resultaat op.

Ben je benadeeld?

Heb jij ook het idee dat je doordat je verplicht bent de 'fietsknop' te gebruiken wordt benadeeld? Meld dat dan bij Peter Bekkers: peter.bekkers@ns.nl of bij één van je lokale kaderleden.