Besmet werk tijdens ov-staking bij NS

Door Redactie 27 mei 2019

Morgen is het zo ver. De sector openbaar vervoer legt het werk 24 uur neer. Ook bij de NS worden medewerkers door FNV Spoor opgeroepen het werk dinsdag 28 mei neer te leggen. De NS mag werkwilligen vragen werkzaamheden uit te voeren. Maar een werkwillige mag 'besmet werk' weigeren.

Werkwillige? Weiger besmet werk

Werk wat een staker laat liggen, is besmet werk. Ben je werkwillig? Dan mag je dit werk weigeren. Dat is zelfs in de NS cao geregeld. Bij een dienstopdracht kun je altijd vragen of het om besmet werk gaat. Als NS aangeeft dat het werk besmet is of aangeeft het niet met zekerheid te kunnen zeggen, heb je als werkwillige het recht het werk te weigeren. En maak dan ook gebruik van dat recht. Het beste is dat iedereen gewoon zich bij de staking aansluit, want we strijden met zijn allen voor een fatsoenlijke oude dag voor iedereen. Dus ook voor eventuele werkwilligen.

Wat als je wel verplicht wordt?

Word je verplicht het werk toch uit te voeren? Meld dit dan bij de actieleiders op de standplaats waar je bent. Let op: het werk op het 'veiligheidslijntje' Amsterdam CS, station Sloterdijk, station Lelylaan, Schiphol en station Hoofddorp (inclusief keren/rangeren op Hoofddorp Opstel valt buiten de staking en is dus geen besmet werk. Lees meer informatie over het 'veiligheidslijntje'.