24-uursstaking in OV-sector voor een fatsoenlijke oude dag

Door Redactie 08 mei 2019

Op dinsdag 28 mei organiseren FNV Stadsvervoer en FNV Spoor bij NS een gezamenlijke 24-uursstaking, samen met CNV Vakmensen en VVMC. Medewerkers in de sector leggen hun werk neer om te strijden voor een goed pensioen. Uiterlijk 15 mei zal FNV Streekvervoer bekendmaken of ook zij zich bij deze OV-staking aansluit.

Treinmachinist

Jij bepaalt uiteraard zelf of je aansluit, maar voor een zorgvuldige afweging even het volgende:

• Werken in het OV is zwaar (bron: zware beroepenlijst België. Nederland heeft zo’n lijst nog niet).
  • Werknemers in zware beroepen leven gemiddeld 7 jaar korter dan werknemers in minder zware beroepen (bron: sterftetabellen van pensioenfondsen).
  • Gemiddeld 17 jaar voorafgaand aan hun pensionering kampt iemand met een zwaar beroep met een chronische aandoening (hart- en vaatziekten, suikerziekte etc.). Medewerkers met een zwaar beroep leven daarmee eerder in een ongezonde situatie dan medewerkers in een niet zwaar beroep.

Reden te meer dus om ervoor te zorgen dat de werknemers in het openbaar vervoer redelijk vroeg kunnen stoppen met werken of in de gelegenheid zijn om een gedeelte van hun pensioen naar voren te halen, zodat ze in deeltijd kunnen gaan werken of zelfs eerder kunnen stoppen met werken. Maar dat mag niet van de regering en daarom hanteert dit kabinet een RVU-boete van maar liefst 52% van de uitkering. Daarmee staat de regering iedere redelijke RVU-regeling die we met werkgevers kunnen afspreken in de weg.

Kan het kabinet de RVU-boete zomaar van tafel vegen?

Ja, want het kost de overheid niets. Deze RVU-opbrengsten zijn nog nooit in rekening gebracht en dus zijn ze ook niet van negatieve invloed op de overheidsbegroting. Daarnaast is het ook nog zo dat:

• Het Nederlandse pensioenstelsel één van de beste stelsels van de wereld is en er genoeg geld in kas zit, namelijk ruim €1.400 miljard.
  • De rekenrente waarmee pensioenfondsen gedwongen worden te rekenen om de dekkingsgraad vast te stellen, is de laagste van Europa (NL 1,2%, Duitsland 3,3% en België 2,7%) en wordt bewust stelselmatig (te) laag gehouden. Dit is van grote negatieve invloed op de pensioenen van zowel jong als oud. Zo’n lage rekenrente heeft namelijk een groter negatief effect op de dekkingsgraad van een pensioen dan de zeer positieve beursresultaten van pensioenfondsen. Indexatie is niet mogelijk door de lage rekenrente en met name jongeren zullen hierdoor niet in de gelegenheid zijn om straks pensioen naar voren te halen (voor een fatsoenlijke pensioenuitkering moet je veel meer geld inleggen omdat er niet meer geïndexeerd kan worden).
  • De regering wil in 2022 de pensioenleeftijd koppelen aan de gemiddelde levensverwachting.

Wat willen de vakbonden?

De vakbonden willen dat de AOW-leeftijd op 66 jaar wordt bevroren en dat de RVU-boete vervalt, en dat er wel geïndexeerd wordt. Daarnaast willen we dat de stijging van de levensverwachting niet één op één wordt gekoppeld aan de stijging van de pensioenleeftijd. Ondanks de druk van de bonden weigert de regering tot op heden de eisen van de vakbonden in te willigen. Het geld klotst over de plinten bij de fondsen. Toch blijft de regering, ondanks gemaakte verkiezingsbeloften, vasthouden aan haar starre regels en lage rekenrente. Het is dus tijd voor actie!

Maakt je je ook zorgen over de plannen van het kabinet? Nu is het moment om in actie te komen tegen de stijging van de AOW-leeftijd met een 1 op 1 koppeling aan de levensverwachting.

Op dit moment roepen de vakbonden de OV-medewerkers bij stadsvervoer en bij de Nationale Spoorwegen op om op dinsdag 28 mei aanstaande het werk voor 24 uur neer te leggen. Volgende week weten we of ook FNV Streekvervoer haar leden oproept zich bij deze 24 uurs OV-staking aan te sluiten.

Verdere informatie over hoe je jezelf en je collega’s op dinsdag 28 mei als staker kan aanmelden, volgt nog.

Eric Vermeulen (bestuurder FNV Stadsvervoer)
Henri Janssen (bestuurder FNV Spoor)