Maakt NS misbruik van draagvlak OGW Treinmodernisering?

Nieuwsbrief NS

portret Henri Janssen
Door Henri Janssen 14 april 2019

Beste mensen werkzaam bij NS Treinmodernisering, op vrijdag 6 december hebben de spoorvakbonden, CNV Vakmensen, FNV Spoor en VHS railprofessionals samen met jullie management een bijeenkomst met jullie georganiseerd waarbij we de pilot Output Gerelateerd Werken (OGW) hebben geëvalueerd.

De meerderheid is tevreden over de pilot, maar er waren wel diverse kanttekeningen.  De belangrijkste kanttekeningen die jullie in de bijeenkomst hebben genoemd zijn:

- Zorg dat medewerker geholpen wordt met afspraken met manager te maken
- Duidelijke spelregels
- Stoppen met tijdschrijven
- Goede afspraken maken binnen en tussen teams, onder andere over aanwezigheid, bereikbaarheid, bezettingsgraad, resultaten

Buitenlandvergoeding als konijn uit hoge hoed
Uiteraard hebben wij over bovenstaande kanttekeningen met NS gesproken en voor oplossingen en garanties proberen te zorgen. Naar aanleiding van deze gesprekken heeft NS een voorstel op papier gezet. Niemand van jullie heeft ooit aangegeven dat ze buitenlandvergoeding, doordat jullie pilot formeel beleid gaat worden, langzamerhand wel mag worden afgeschaft. Ook NS heeft dat in eerste instantie niet aangegeven. Toch kwam NS in hun voorstel aan bonden met het bizarre voorstel de buitenlandvergoeding in de overgangsafspraken op te nemen.

Dat houdt in dat iedereen die nu aanspraak op deze vergoeding mag maken, deze behoudt, maar nieuwe collega’s krijgen het niet meer. Dat is gezien de bedoeling van deze vergoeding, voor bonden onwenselijk. Als argument gaf NS aan, dat je in overleg met je manager zou kunnen aangeven dat je liever wel of liever niet gaat. Ga je wel, is de argumentatie van NS, dan doe je dat voor je plezier en is er dus geen sprake van ongemak. Dat slaat nergens op. Als we dat door trekken, werk je met plezier in de nacht of in de avond dan geeft NS daar ook geen toeslag meer voor. Wij zijn van mening dat iedere medewerker die minimaal 40 uur aaneengesloten voor het bedrijf in het buitenland is, recht op deze vergoeding moet blijven houden. De betreffende medewerkers krijgen door het OGW niet de zeggenschap om wel of niet naar het buitenland te gaan. Dat bepaalt nu eenmaal de functie en de werkgever. Als het aan NS ligt, zullen in de toekomst dus mensen samen in een hotel zitten, waarvan er één de buitenlandvergoeding à € 69,48 bruto per etmaal wel heeft en de ander niet. Sterker nog medewerkers die in het kader van de overgangsmaatregel de toeslag behouden, zullen als er nieuwe medewerkers zijn, nooit meer naar het buitenland gestuurd worden, want ze zijn te duur. Voor nieuwe medewerkers ontstaat er dan dus de verplichting wel te gaan en dan  zonder deze ongemakkentoeslag. Een kostenbesparing dus voor NS, weliswaar niet veel, maar alle kleien beetjes helpen.

Onacceptabel
Naar onze opvatting heeft deze inconveniententoeslag niets met OGW werken te maken, maar is deze cao toeslag bedoeld als voor het ongemak dat medewerkers voor het bedrijf lang van huis zijn. De drie bonden zijn dan ook niet akkoord met dit deel van het voorstel en toen NS hiermee op het laatst op de proppen kwam hebben wij NS ook aangegeven dat dit voorstel een principieel fout voorstel is en dat NS hiermee misbruik van de cao afspraak OGW (H9) en van het draagvlak onder jullie voor deze manier van werken, maakt. Dat is voor ons onacceptabel. Tevens hebben wij NS medio maart al aangegeven dat bonden indien NS toch vasthoudt, wij onze medewerking aan alle nieuwe OGW dossiers zullen staken. Toch heeft NS ervoor gekozen om in jullie traject vast te houden aan het voorstel de buitenlandvergoeding voor nieuwe collega’s te laten vervallen.

Balen
Wij balen ervan om dit negatief voor te leggen. Wij hebben het enthousiasme bij jullie over OGW en wij hadden het graag anders gedaan. Wij doen dit ook niet om dwars te liggen om het dwars liggen. Maar dit is voor ons, naast bovenstaande inhoudelijke argumenten ook een principekwestie. OGW is gericht om de productiviteit en de zelfregie te verhogen. Niet om de kosten te verlagen!

Bijeenkomst
De gezamenlijke vakbonden hebben NS aangegeven dat wij geen behoefte hebben aan een door bonden en NS gezamenlijk georganiseerde bijeenkomst. Daarvoor zijn wij te teleurgesteld in het eindbod van NS. Dat hebben wij donderdag 11 april aan NS kenbaar gemaakt en tevens aangegeven dat we wij graag met NS afstemmen wanneer en of NS zelf naar de medewerkers teruggaat, zodat wij als bonden daar rekening mee kunnen houden. NS heeft daar nog niet op gereageerd, wel hebben zij het voorstel waarover wij schrijven met jullie gedeeld.

Zodra wij weten wanneer wij de bijeenkomst kunnen organiseren, krijgen jullie een uitnodiging. Zowel leden van CNV Vakmensen, FNV Spoor en VHS Railprofessionals als niet-leden zijn daarbij welkom. Wij geven daarbij ook graag een toelichting op bovenstaande.

Bonden leggen dit voorstel negatief voor
Om bovenstaande reden leggen wij dit voortel negatief aan onze leden voor. Zij mogen na de vakbondsbijeenkomst bij hun eigen vakbond schriftelijk hun stem uit brengen.

Met vriendelijke groeten,

CNV Vakmensen: Evert Jan van de Mheen