Oproep aan schoonmakers: Ben jij erbij op 1 mei?

Kom naar de viering van de Dag van de Arbeid in Amsterdam

Door Redactie 5 februari 2024

Ieder jaar vieren we op 1 mei de Dag van de Arbeid. Net zoals in een groot deel van de wereld. In Nederland is het (nog) geen nationale feestdag. Maar wij regelden het al in de cao Schoonmaak. Jij kunt op 1 mei een extra vrije dag opnemen!

Ben jij erbij op 1 mei?

Schoonmakers vieren en herdenken

Op 1 mei in 1890 gaan zowel in Europa als in de Verenigde Staten mensen massaal de straat op voor de achturige werkdag, betere arbeidsvoorwaarden en het behoud van vrede. Op 1 mei vieren en herdenken wij deze lange strijd en tonen wij internationale solidariteit.

1 mei vrij is geen verjaardagscadeau van de bazen

Ondanks alle verbeteringen ervaren schoonmakers nog veel problemen in hun werk. Er is altijd een hoge werkdruk, gedoe met ziekmeldingen, pesterijen en intimidatie op de werkvloer. En veel schoonmakers hebben moeite om rond te komen van hun loon. Daarom laten wij op 1 mei weer van ons horen!

Jij bepaalt welke dag je vrij neemt

De schoonmaakbazen proberen de extra vrije dag als verjaardagscadeau te presenteren. Ze plannen dan de extra vrije dag op de verjaardag in plaats van op 1 mei. Schoonmakers zijn het daar niet mee eens en vinden dat respectloos. Het is geen cadeau maar een resultaat van de harde strijd van de jou en je collega schoonmakers. De keuze is aan jou om te bepalen welke dag jij vrij neemt. Jouw keuze kan niet zomaar afgewezen worden door de baas, want er is tijd genoeg om er in de planning rekening mee te houden.

Strijden voor betere cao

De onderhandelingen voor jouw nieuwe cao starten op 19 maart. De laatste onderhandelingsdagen zijn 6 en 7 mei. We weten nu al dat het moeilijke onderhandelingen gaan worden. Daarom is het belangrijk dat JIJ er bent op 1 mei. Omdat JIJ kunt laten zien dat jij wilt strijden voor een goede cao. Als JIJ er bent, staan we SAMEN STERK!

Onze collega en TikTok Arbeidsrechtfeitjes – Held Elias maakte samen met de Schoonmaakregering een filmpje over 1 mei. Bekijk die en stuur hem door naar al collega’s!

@arbeidsrechtfeitjes Op 1 mei in actie voor alle schoonmakers! Deel de actie met al je schoonmaak collega's/vrienden. #fyp #schoonmaken #cleantok #1mei #schoonmakers ♬ origineel geluid - Arbeidsrechtfeitjes

Kom op 1 mei naar Amsterdam

Wij schoonmakers laten op 1 mei zien dat het nog altijd nodig is de gele handschoen op te pakken en te strijden. We roepen jou en je collega-schoonmakers op om op 1 mei naar Amsterdam te komen! Heb je al vrij gevraagd? Nee? Doe dat dan zo snel mogelijk!

De precieze tijd en locatie hoor je nog.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.