Tussentijdse afspraken zorgen voor 12 % meer loon schoonmakers

Na maanden onderhandelen en acties eindelijk overeenstemming

Sander Wageman
Door Sander Wageman 11 mei 2023

Schoonmakers krijgen de komende tijd 12 % meer loon. Dat is het resultaat van maandenlange onderhandelingen en acties van FNV Schoonmaak om de cao aan te passen en schoonmakers tegemoet te komen voor de torenhoge inflatie waar juist zij keihard door getroffen worden. In de huidige cao – die loopt tot juli 2024 – zou er pas in april 2024 slechts 1,5% loon bijkomen.

De cao voor de schoonmaak loopt van januari 2022 tot juli 2024 en daardoor was het eigenlijk pas in 2024 weer mogelijk om over een loonsverhoging te onderhandelen. Khadija Tahiri, president van FNV Schoonmaak: ‘Deze afspraken zijn enorm belangrijk voor schoonmakers in Nederland. Juist deze groep heeft de inflatie het afgelopen jaar keihard gevoeld in de portemonnee. We zijn blij dat de werkgevers uiteindelijk op aandringen van de FNV ook inzagen dat er iets moest gebeuren. Ook om er voor te zorgen dat mensen deze mooie sector niet verlaten.’

Extra afspraken

In de cao zoals die nu is, zou er tussen nu en juli 2024 alleen nog 1,5% loon bijkomen in april 2024. Maar er zijn nu extra afspraken gemaakt over meer loon:

•             Op 1 november 2023: +3,5%
•             Op 1 januari 2024: +3%
•             Op 30 juni 2024: +5,5%
Totaal: +12%

Loonsverhoging

Dit jaar krijgen alle schoonmakers dus een extra loonsverhoging van 3,5% in november. De loonsverhoging die pas op 1 april 2024 zou ingaan, gaat nu in op 1 januari 2024 en is verdubbeld: 3% in plaats van 1,5%. Op 30 juni (de laatste dag van de cao) gaan alle lonen omhoog met 5,5%. Er komen geen nieuwe loonsverhogingen bij in 2024.

Hotelschoonmakers

Verder is er afgesproken dat er nog in 2023 een afspraak wordt gemaakt over de weekendtoeslagen van de hotelschoonmakers en over extra geld voor schoonmakers die al lang in de sector werken. In september van dit jaar gaan FNV en de werkgevers hierover weer in gesprek.

Trede 0

Daarnaast wordt trede 0 van het loongebouw geschrapt.  Partijen hopen dat de schoonmaaksector daardoor aantrekkelijker wordt voor nieuwe werknemers.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.