1000 Euro voor facilitair medewerkers in cao-akkoord Sodexo

Sander Wageman
Door Sander Wageman 8 juli 2022

FNV is tot een onderhandelingsakkoord gekomen met facilitair dienstverlener Sodexo over een nieuwe cao. Daarin is afgesproken dat de ongeveer 700 medewerkers die onder de cao Facilitair en Faciliterend Sodexo vallen dit jaar een eenmalige uitkering krijgen van duizend euro bruto. Daar bovenop gaat volgend jaar het salaris vanaf 1 juli met 3% omhoog.

Naast de eenmalige uitkering van duizend euro en de structurele loonsverhoging vanaf volgend jaar is ook afgesproken dat de loonschalen aan de bovenkant met 5% worden verruimd waardoor medewerkers binnen hun schaal meer kunnen gaan verdienen. Verder gaat de reiskostenvergoeding voor het woon/werkverkeer van 16 naar 19 cent per kilometer voor een enkele reis tussen de 10 en 30 kilometer. Ook de winstdeling gaat omhoog van 6,5% naar 7,5%. En de 6 adv-dagen die werknemers hebben, kunnen ook worden ingezet voor bijvoorbeeld extra pensioenopbouw of salaris.

Financiƫle steun in de rug

Caroline Lamberts: ‘Deze afspraken zijn een stap in de goede richting. Met de eenmalige uitkering hopen we medewerkers snel te helpen aan een financiĆ«le steun in de rug. Door de stijgende prijzen voor levensonderhoud dreigt met name de groep uit de laagste salarisschalen in de problemen te komen. Door te kiezen voor centen in plaats van procenten profiteren zij relatief het meeste.’

Leden

De cao loopt 20 maanden, van 1 juli 2022 tot 1 maart 2024. Het onderhandelaarsakkoord is neutraal voorgelegd aan de leden die nu het laatste woord hebben.