FNV Luchtvaart slaat alarm over ernstige veiligheidsrisico’s op Eindhoven Airport. Bij afhandelingsbedrijf Skytanking is het personeelstekort zo groot, dat de veiligheid van werknemers én passagiers in gevaar is. Skytanking handelt de vluchten van Ryanair af. FNV roept Eindhoven Airport, onderdeel van Schiphol Groep, daarom op om het aantal Ryanair-vluchten deze maand tijdelijk terug te brengen.
‘Onze leden geven aan dat ze diensten draaien zonder pauze, eten of drinken. De bezetting is veel te laag en de werkdruk is extreem hoog, waardoor er regelmatig lange wachttijden voor passagiers zijn. Dit leidt tot agressieve passagiers die lang op hun bagage moeten wachten of zelfs urenlang in een geparkeerd vliegtuig moeten zitten,’ zegt Birte Nelen, bestuurder van FNV Luchtvaart. ‘De situatie is onhoudbaar. Goedkoop werken gaat boven veiligheid en dat is onacceptabel. Wij vinden het risico op ernstige arbeidsongevallen onaanvaardbaar groot.’
Werknemers zijn oververmoeid, dit is ook een groot risico voor de veiligheid. Skytanking maakt roosters tot 10 aaneengesloten werkdagen en de diensten zijn soms 12 uur lang. Er is ook geen intern communicatiesysteem, alles gaat via WhatsApp op privé telefoons, waardoor werknemers op vrije dagen en tijdens vakantie niet kunnen herstellen. Er wordt tijdens ziekte en op vrije dagen druk gelegd om te komen werken. ‘Ongeveer één op de drie werknemers valt ziek uit, omdat zij werken onder onmogelijke omstandigheden,’ aldus Nelen.
De vakbond heeft de afgelopen tijd meerdere keren aan de bel getrokken. Al tweemaal is er een melding gedaan bij de Arbeidsinspectie. Ook is geprobeerd de situatie te verbeteren via gesprekken met Skytanking én Eindhoven Airport. Begin juli gaf personeel van Skytanking in een FNV-enquete aan dat de veiligheid op Eindhoven Airport zwaar onder druk staat. Maar tot op heden zijn er geen structurele verbeteringen. Voor FNV is duidelijk dat Skytanking en Ryanair niet competent zijn om een veilige werkomgeving voor de werknemers en een veilige reisomgeving voor de passagiers te creëren. Ook heeft Skytanking geen wettelijk verplichte ondernemingsraad, geen vertrouwenspersoon en als enige luchtvaartwerkgever géén pensioenregeling. Nelen: ‘Werknemers geloven niet meer dat hun werkgever de situatie gaat verbeteren, daarom zetten wij nu de stap richting de Schiphol Groep en Eindhoven Airport.’
FNV wijst erop dat Schiphol Groep op Schiphol inmiddels maatregelen neemt om de concurrentie tussen afhandelingsbedrijven te beperken. Maar op Eindhoven Airport kiest dezelfde Schiphol Groep juist de tegenovergestelde weg, door vorig jaar een tweede afhandelaar – Skytanking – toe te laten. ‘Eindhoven Airport koos voor kostenbesparing in plaats van kwaliteit en veiligheid. De werknemers en passagiers zijn daarvan de dupe,’ zegt Nelen.
Volgens FNV is het tijdelijk terugbrengen van het aantal Ryanair-vluchten de enige manier om de veiligheid op de luchthaven te herstellen. De bal ligt nu bij Eindhoven Airport.
SkyTanking heeft als enige klant Ryanair en is nu ongeveer een jaar actief op Eindhoven Airport. Het bedrijf verzorgt onder meer check-in, gatecontrole, het inladen van bagage en het aftanken van vliegtuigen.