Beveiligers Schiphol krijgen structureel 20% loon erbij en plussen 35% op de nachttoeslag

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 6 oktober 2022

De gesprekken tussen de Royal Schiphol Groep en FNV Schiphol en CNV Vakmensen hebben vandaag een onderhandelingsresultaat opgeleverd voor de beveiligers op Schiphol. Joost van Doesburg, campagneleider FNV Schiphol: ‘De lonen stijgen structureel met 20%, de nachttoeslag gaat met 35% omhoog.’ De afspraken gelden ook voor de beveiligers die werken op Rotterdam-The Haque Airport.

Van Doesburg hoopt dat met dit onderhandelingsresultaat werken als beveiliger op Schiphol voldoende aantrekkelijk wordt. Van Doesburg: ‘Daardoor zou de hoge werkdruk kunnen worden verlaagd. Maar op andere plekken op de luchthaven blijven nog grote uitdagingen bestaan als het gaat om het oplossen van het personeelstekort. We zijn er dus nog niet.’ Het is een onderhandelingsresultaat en dat betekent dat het wordt voorgelegd aan de leden van FNV Schiphol en CNV Vakmensen. Van Doesburg: ‘Zij hebben het laatste woord.’

Loonstijging van plusminus 20% bovenop eerder toegekende 10%

Voor de beveiligers in operationele dienst die werkzaam zijn voor de Schiphol Group wordt vanaf 1-11-2022 structureel een toeslag uitgekeerd bovenop het uurloon van € 2,50 bruto per uur. Van Doesburg: ‘Dat is een structurele stijging van omgerekend plusminus 20%. Als je in een lagere loonschaal zit, is de stijging procentueel hoger dan als je in een hogere loonschaal zit.’ De ophoging van het uurloon komt bovenop de €1,40 bruto per uur extra die sinds 1-09-2022 wordt uitbetaald als gevolg van Sociaal Akkoord Schiphol. Dat was al een effectieve stijging van het loon met plusminus 10%.

Minimaal 35% loon erbij in de nacht

Ook het werken in de nachtelijke uren wordt eindelijk beter betaald. Vanaf 1-11-2022 krijgen de beveiligers die tussen 00.00 uur en vóór 5:30 uur starten met hun dienst een extra toeslag van 35% over de uren die zij werken tot 6:00 uur. Vanaf 2-1-2023 bestaan er nog maximaal tien aanvangstijden voor het starten van een dienst. Van Doesburg: ‘We hebben ook de afspraak gemaakt om een werkgroep te beginnen  waar verbeteringen in roosters/planning worden verkend en besproken.’

Schiphol Group roept werkgevers beveiliging op voorbeeld te volgen

De Schiphol Group roept op haar beurt de werkgevers in de beveiliging op deze afspraken ook een plek te geven in de cao particuliere beveiliging. De vakbonden onderstrepen deze oproep uiteraard. De afspraken over het verbeteren arbeidsvoorwaarden met Schiphol Group staan overigens los van de loonsverhogingen per 1-1-2023 in de cao Particuliere Beveiliging.