Vragen en antwoorden over het principeakkoord

Cao Schiphol

Redactie
Door Redactie 2 juni 2022

Lees hieronder de antwoorden op veel gestelde vragen omtrent het principeakkoord cao Schiphol.

Vraag

Na de afgelopen meivakantie werd pijnlijk duidelijk dat er iets moest gebeuren. FNV heeft al meerdere keren aangekaart dat de zomer uit de hand zou lopen als er niet iets fundamenteels gaat veranderen op de luchthaven. Na lange tijd druk zetten door FNV-leden tijdens cao onderhandelingen en richting Schiphol Group is er nu eindelijk een serieuze stap gezet om kwaliteit van werk, gezondheid en veiligheid voorop te zetten. Dit is onmogelijk zonder de tomeloze inzet van onze FNV leden, samen staan we sterker: sluit je ook aan via www.fnv.nl/lidworden.

De oorzaak van de problemen op Schiphol liggen voor een groot deel bij de ongelooflijke concurrentie en aanbestedingen. Ons doel is het probleem bij de wortels aan te pakken.

Daarom hebben we afgesproken dat het aanbestedingsbeleid grondig herzien moet worden. Bij iedere aanbesteding zal worden gekeken of aanbesteding wel zinvol is. Het alternatief kan dan inbesteding zijn. Vakbonden worden hier actief in betrokken: bij iedere aanbesteding die effect heeft op veel Schipholwerkers, bijvoorbeeld in de schoonmaak of beveiliging, krijgen vakbonden inspraak om de belangen van medewerkers te behartigen. Daarover bouwen wij op de mening en expertise van onze vakbondsleden op Schiphol.

Voortaan blijven afspraken over roosters en werktijden ook geldig na een contractwissel. Het nieuwe uitgangspunt wordt, dat er bij een contractwissel zo min mogelijk verandert voor de medewerker. Dat geldt voor alle arbeidsvoorwaarden, ook voor individuele toezeggingen.

De Schipholtoeslag is EUR 1,40 per gewerkt uur tijdens de periode 5 september 2022 tot en met 1 september 2023.

De toeslag geldt voor medewerkers op Schiphol werkzaam in de sectoren beveiliging, schoonmaak, besloten busvervoer en PRM dienstverlening, werkzaam in de operatie op de vloer werken.

Voor de medewerkers in de passagiers- en bagageafhandeling, die onder de WPBL vallen, geldt dit nog niet, maar daarover gaan de WPBL en FNV nog verder in gesprek.

De zomertoeslag wordt uiterlijk 30 september uitgekeerd.

De zomertoeslag is EUR 5,25 per gewerkt uur tijdens de meivakantie en vanaf 1 juni t/m zondag 4 september 2022. Bij 38 gewerkte uren per week komt dat neer op ongeveer EUR 850,- per maand.

De zomertoeslag geldt voor medewerkers op Schiphol werkzaam in de sectoren beveiliging, schoonmaak, besloten busvervoer, PRM, passagiers- en bagageafhandeling van de onafhankelijke afhandelaars en KLM Groundservices werkzaam in de operatie op de vloer. Schiphol betaalt dit.

De zomertoeslag wordt uiterlijk 30 september uitgekeerd.

Nee. Je krijgt geen ORT, vakantietoeslag, eindejaarsuitkering en pensioenopbouw over deze toeslagen.

De drukte is niet van de ene op de andere dag opgelost, maar dit geeft wel lucht en perspectief. De flinke toeslagen zorgen ook dat personeel behouden blijft deze zomer. Werken op Schiphol moet weer leuk worden. Met dit akkoord zetten we met elkaar een grote stap in de goede richting, maar de werkdruk zal deze zomer nog blijven.

Ja, alle afspraken uit het akkoord zijn van toepassing op uitzendkrachten.

Eerst was het antwoord nee. Daar waren we het niet mee eens. Schiphol Group is namelijk ook (groot)aandeelhouder van Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport. Na duwen en trekken door ons en andere partijen, is het toch geregeld dat medewerkers op RTM en EIN ook recht hebben op een zomertoeslag. Dit gaat om medewerkers werkzaam in de operatie en in opdracht van de luchthaven zelf in de schoonmaak, beveiliging, én medewerkers in de operatie bij afhandeling. Dit is een toeslag ter waarde van €5,25 bruto per gewerkt uur van 1 juni t/m 5 september uitbetaald uiterlijk eind september.

De werknemers in de beveiliging, schoonmaak krijgen na 5 september tot 1 september 2023 ook nog een toeslag van 1,40 euro per uur.

Een aantal afspraken zoals het parkeren waren in principe AMS specifiek. Willen jij en je collega’s dit ook zien in RTM of EIN? Zorg dat je lid bent en neem contact met ons op

Stages zijn bedoeld om te leren en ervaring op te doen en mogen stagiairs niet ingezet worden als goedkope werkkracht. Daarnaast moet er ook heel terughoudend omgegaan worden met werken in de nachtwerk voor stagiairs.

Stagiairs worden altijd begeleid door een stagebegeleider of supervisor. Ook gelden voor stagiairs straks dezelfde afspraken over de reiskostenvergoeding. Dat houdt in dat stagiairs, wanneer ze geen geldige ov-jaarkaart hebben, de kosten voor het openbaar vervoer volledig vergoed krijgen.

Ook komt er een meldpunt, waar stagiairs een melding kunnen doen wanneer er niet gehouden wordt aan de afspraken.

In mei heeft Schiphol alle rustruimtes en sanitair gecontroleerd en bepaald wat er verbeterd moet worden. Deze verbeteringen worden voorgesteld aan de vakbonden. Uiterlijk voor 1 juli 2022 worden deze verbeteringen zo veel mogelijk opgelost. Zie jij daarna nog mankementen? Meldt het ons, zodat wij hiermee Schiphol kunnen confronteren.

Bij iedere volgende aanbesteding, zullen voor medewerkers de gemaakte reiskosten met het openbaar vervoer voor 100% vergoed worden. Voor medewerkers die niet met het ov naar Schiphol kunnen komen, zal Schiphol kosteloos een parkeerplaats ter beschikking stellen. Deze afspraken gaan uiterlijk bij een volgende contractwisseling in.

Deze afspraken moeten ook in de in de sector-cao van bagage-afhandeling verwerkt worden.

Ja. In het Sociaal Akkoord is afgesproken dat iedereen die onder dit akkoord valt, recht heeft op 10 aaneengesloten dagen vakantie in de maanden mei tot en met oktober. Als er in jouw cao een andere afspraak is die beter is, dan geldt de cao.

De werkzaamheden zullen niet perse veranderen, maar de omstandigheden waaronder jij moet werken wel. Er komen eisen op het gebied van veiligheid en kwaliteit van afhandeling. Hierdoor moet Schiphol weer een prettigere plek worden om te werken. Daarnaast gaan we werk maken van een nieuwe operating model: dat wil zeggen dat we bij de regering af willen dwingen dat het aantal afhandelaars beperkt gaat worden en er goed gekeken gaat worden naar hoe je veilig, gezond en kwalitatief werk het beste kunt inrichten.

Door dit akkoord wordt het weer een stuk aantrekkelijker om op Schiphol te werken. Maar we moeten ook eerlijk zijn. Het gaat niet lukken om voor de zomerdrukte nog grote groepen mensen aan te nemen en op te leiden. Hopelijk stopt dit akkoord wel de leegloop en zullen veel minder collega’s vertrekken. Door het Sociaal Akkoord kunnen we de werkdruk niet compleet weg nemen deze zomer, maar hopelijk is dit wel een goede stap naar een rustigere zomer 2023.

Daar zijn wij zelf bij: FNV moet worden meegenomen in het vervolg van deze afspraken en zo staat dat ook beschreven. De afspraken zelf zijn helder en als het nodig is zijn wij er zelf bij om de afspraken na te leven.

Ja, per oktober 2022 start de zogenaamde ‘equipment pool’. Dat houdt in dat er straks standaard afhandelingsmateriaal beschikbaar komt voor alle bedrijven. Daardoor hoeven medewerkers straks niet op zoek te gaan naar materiaal van hun eigen werkgever, dat misschien heel ergens anders staat. Uiteindelijk komt er één uniforme pool van grondafhandelingsmateriaal met minder uitstoot van schadelijke stoffen, zoals ultrafijnstof.

Vakbondsleden krijgen een veel grotere rol bij het Schiphol-beleid, zoals bij het aanbestedingsbeleid van Schiphol. Wanneer zoiets speelt bouwen we op de expertise en ervaring van onze FNV leden.

Vanaf 2023 komt er een ’Sociaal Dialoog Tafel’. Aan deze tafel zal Schiphol meerdere keren per jaar met medewerkers gesprekken voeren over Sociale Thema’s.

Ja, de hoogte van je toeslag hangt af van je inkomen. De Zomerbonus telt ook als inkomen. Dat betekent dat je minder zorg- of huurtoeslag krijgt. Toeslagen zijn altijd een voorschot. Dat houdt in dat de hoogte van je toeslagen bepaald wordt aan de hand van een schatting van je inkomen. Aan het begin van het jaar, wisten we niet dat jij een Zomerbonus zou krijgen. Je inkomen is dus te laag ingeschat en daardoor zijn je toeslagen te hoog.

Wat moet ik doen?

Je bent zelf verantwoordelijk voor je toeslagen en voor iedereen pakt dit anders uit. Heb je fulltime gewerkt deze zomer, dan is je bruto-inkomen waarschijnlijk met €3400,- toegenomen. Je kunt zelf je inkomen aanpassen. Dat doe je hier. De zomertoeslag is fors hoger dan deze toeslagen. Zo voorkom je dat je aan het einde van het jaar veel moet terugbetalen. Het kan ook verstandig zijn om (een gedeelte van) je Zomerbonus opzij  te zetten tot dat  volgend jaar duidelijkheid is over je toeslagen. Maar het slimste is om je toeslagen zelf op pauze te zetten of te verlagen. Dat wat je te weinig hebt ontvangen, krijg je namelijk alsnog uitgekeerd. 

Ga ik er door de Zomerbonus op achteruit?

Nee, je Zomerbonus is altijd hoger dan wat je aan toeslagen dit jaar verlies. Wij gaan niet over de toeslagen, maar wel over jouw inkomen. Ons doel is zorgen voor een zo’n hoog mogelijk inkomen voor jou en je collega’s. Dat kan invloed hebben op je toeslag, maar dat is voor ons geen reden om niet voor zoveel mogelijk loon voor jou en je collega’s te gaan.

Wie kan mij hierbij helpen?

Je kunt hulp in je omgeving vragen aan familie of vrienden die je vertrouwt en die jou hiermee kunnen helpen. Mocht dat niet lukken, dan zijn er heel veel instanties die je daarbij kunnen helpen. Dat is per gemeente verschillend. Maar hier kun je zien wie jou in jouw gemeente kunnen helpen.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.