Beveiligers Schiphol zien geen andere weg dan staken

Door Redactie 22 augustus 2018

Natuurlijk vinden de beveiligers op Schiphol het heel vervelend voor de reizigers. Na zes weken actievoeren zijn ze het zat. Op dinsdag 4 september leggen ze de hele dag het werk neer.

“We doen dit echt niet om de reizigers te duperen. Wel willen we hen duidelijk maken dat elk ticket dat zij kopen bij een lowbudget-maatschappij direct invloed heeft op onze arbeidsvoorwaarden", zegt een beveiligster. "Het kan echt niet langer zo. Wij moeten het werk met steeds minder mensen doen. Ik heb in vijf jaar tijd van 500 collega's afscheid genomen. Allemaal wegbezuinigd."

Werkdruk neemt alleen maar toe

Vooral de hoge werkdruk speelt de beveiligers parten. Mohamed Gafki, bestuurder FNV Beveiliging: “De beveiliging op Schiphol gaat vaak 24 uur per dag door. In de roosters zit te weinig tijd om te herstellen tussen vroege en late diensten. Hierdoor vallen veel beveiligers uit, waardoor de werkdruk bij de andere beveiligers nog meer toeneemt.” Daarom eisen de beveiligers gezondere roosters.

Geen tijd voor een privéleven

Ook willen de beveiligers eerder (een maand van tevoren) weten hoe hun rooster eruit ziet. Nu krijgen ze pas op woensdag te horen welke dagen ze moeten werken in de week erop. Privéafspraken maken is nu bijna onmogelijk.

Fatsoenlijke loonsverhoging van 3%

Nog een keiharde eis is een fatsoenlijke loonsverhoging van 3%. Gafki: “Dat kan nu er weer flinke winsten worden geboekt. De werkgevers willen ons pas vanaf 2019 een loonsverhoging geven. Dat accepteren we niet!”

Gevolgen voor reizigers

"Om de gevolgen voor reizigers zo klein mogelijk te maken kondigen we de 24-uursstaking op tijd aan. Zodat mensen een dag eerder of later kunnen vertrekken”, zegt Gafki. Wat de gevolgen zijn van de 24-uurs werkonderbreking hangt af van de afspraken die FNV Beveiliging kan maken met de beveiligingsbedrijven (G4S AS, I-sec en Securitas) en Schiphol.

Al een reis geboekt op 4 september?

Heb je al een reis geboekt op 4 september? Overleg met de luchtvaartmaatschappij en Schiphol of je deze kunt omboeken naar 3 of 5 september, want voor deze dagen hebben wij geen stakingen gepland.

Staking voorkomen

De werkgevers hebben nog twee weken om de staking te voorkomen. Door gewoon in te gaan op de eisen van hun werknemers. Door hun harde werk boeken de werkgevers immers flinke winsten.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.