5% meer loon voor mensen in afvalverwerking, anders acties

FNV stuurt ultimatum, werkgevers hebben tot 7 januari, 15.00 uur

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 29 december 2020

De FNV heeft dinsdag een ultimatum neergelegd bij de werkgevers in de afvalverwerking. De vakbond wil in de nieuwe cao GEO (Grondstoffen, Energie & Omgeving) 5% meer loon afspreken voor de werknemers in deze sector, waaronder vuilophalers en de mensen in de milieustraten. Als de werkgevers niet op deze eis ingaan voor donderdag 7 januari 15.00 uur dan volgen er acties, zoals werkonderbrekingen en stakingen.

FNV eist meer loon voor afvalverwerkers

‘De loonsverhoging die de werkgevers nu bieden, is te laag en staat niet in verhouding tot hoe hard de mensen in de afvalverwerking dit jaar hebben moeten werken', zegt Hanan Yagoubi, bestuurder van FNV Publiek Belang.

Onwerkelijk jaar, soms zelfs onwerkbaar

'Het is voor hen een onwerkelijk jaar geweest, soms zelfs onwerkbaar. De werkdruk was enorm door corona en het vele thuiswerken. Bij de milieustraten stonden files, omdat mensen een familie-uitje maakten van het wegbrengen van hun grof vuil. En de vuilophalers hebben meer moeten verstouwen dan ze in jaren hebben gedaan. Ook mogelijk besmet huisvuil en afval van verzorgingstehuizen en ziekenhuizen, met alle risico’s die je daarbij loopt. Ze verdienen een loon dat hierbij past.’

Een heldenbonus van € 500

De FNV en de medewerkers willen een cao met een looptijd van een jaar, van 1 januari 2021 tot 31 december 2021. Zij eisen een loonsverhoging van 5%, per 1 januari. Dat komt neer op € 50 bruto per maand. Daarnaast voor iedere werknemer (ook flexkrachten) een eenmalige uitkering (‘een heldenbonus’) van € 500 netto.

Werkgevers gaan niet verder dan € 40 erbij

De werkgevers willen niet verder gaan dan € 40 bruto erbij, per 1 juni 2021. Verder vinden ze een eenmalige uitkering van € 250 genoeg. Yagoubi: ‘Waarderen is belonen en dat komt hiermee absoluut niet tot uiting.’

Grotendeels eens over generatieregeling

Over andere zaken zijn de FNV en de werkgevers het grotendeels wel eens, zoals een verbeterde generatieregeling en protocolafspraken om invulling te geven aan het pensioenakkoord en duurzame inzetbaarheid.

Een cao voor 7.000 mensen

De nieuwe cao Grondstoffen, Energie & Omgeving (GEO) moet gelden voor zo’n 7.000 werknemers die werken bij procesbedrijven, afvalverbranders, servicebedrijven en afvalinzamelaars. Denk aan mensen op de vuilniswagens en strooiwagens, in de milieustraten en op veegmachines, maar ook procesoperators en kraanmachinisten. Zij zijn niet in dienst van gemeenten, maar van bedrijven.

Lees het ultimatum van de FNV (pdf)