Afspraken over veilig werken in de afvalbranche

Door Redactie 25 mei 2020

Verschillende partijen in de afvalbranche, zoals de FNV, hebben een protocol opgesteld. Dit zijn afspraken die zorgen dat je veilig en gezond kunt (blijven) werken.

Vitale sector nam verantwoordelijkheid

De sector nam meteen maatregelen na de uitbraak van het coronavirus in Nederland. Deze moesten jou als medewerker beschermen tegen besmetting met het virus. Maar intussen moest het afval net als altijd ingezameld en verwerkt worden. Niet voor niets heeft de overheid deze sector als 'vitaal' bestempeld.

Werken in een 1.5 meter-samenleving

In het protocol staat hoe gezorgd wordt voor de gezondheid en veiligheid van medewerkers, klanten en leveranciers in de afvalbranche. Met dit protocol kunnen organisaties hun eigen werkafspraken op maat maken. Afspraken die passen bij hun eigen bedrijfsvoering en de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Want geen organisatie is hetzelfde.

Afspraken opnemen in Arbocatalogus

De opstellers van het protocol gaan kijken of de maatregelen in het protocol kunnen worden opgenomen in de Arbocatalogus Afvalbranche. Op die manier blijft de inhoud actueel en wordt de werking van de maatregelen ook geëvalueerd.

Algemene en bijzondere afspraken

Het protocol heeft een algemeen deel, voor alle organisaties en een deel met bijzondere activiteiten. In het algemene deel gaat het bijvoorbeeld om het beoordelen van gezondheidsklachten van medewerkers en het nemen van hygiënemaatregelen tijdens het werk. In het deel met bijzondere activiteiten staan maatregelen voor inzameling, beheer & onderhoud, recycling en verwerking. Het gaat steeds om maatregelen bij de bron, technisch/organisatorische maatregelen en het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen.

Gezamenlijk opgesteld

Het protocol is een gezamenlijk product van de werknemers-, werkgevers- en brancheorganisaties CNV, FNV, HZC, WENB, BRBS Recycling, BVOR, NVRD en Vereniging Afvalbedrijven. De inhoud is afgestemd met de rijksoverheid.