Medewerkers HTM Den Haag staken in ochtendspits woensdag 3 juli voor goede cao

Geen bussen, trams en RandstadRail tot 10.00 uur

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 26 juni 2019

De medewerkers van HTM staken woensdag 3 juli van 6.00 tot 10.00 uur ’s ochtends. Trams en bussen rijden die ochtend niet of nauwelijks in Den Haag. Dat geldt ook voor de RandstadRail tussen Den Haag en Zoetermeer. HTM heeft een ultimatum van FNV Stadsvervoer en CNV Vakmensen laten verlopen, zonder een goed bod voor de nieuwe cao.

De medewerkers eisen een fatsoenlijke loonsverhoging, terugdringen van uitzendwerk, het terugdringen van de onverantwoord hoge werkdruk en afspraken zodat oudere medewerkers gezond en fit hun pensioen kunnen halen.

Eric Vermeulen, bestuurder FNV Stadsvervoer: ‘Staken doen we alleen als uiterste middel en als het echt niet anders kan. De grens is nu bereikt bij HTM, na maanden van onderhandelen biedt HTM veel te weinig loonsverhoging. Daarnaast weigert het bedrijf om voor zijn medewerkers concrete afspraken te maken om de werkdruk tot menselijke proporties terug te brengen. De trambestuurders en buschauffeurs zitten klem tussen te strakke rijtijden en zijn daardoor gedwongen om door de stad te jakkeren. Ze willen op tijd iedereen kunnen brengen in een comfortabele rit, waarbij veiligheid voorop staat en wegonderbrekingen zijn ingecalculeerd.’

Sanne van der Meulen, onderhandelaar CNV Vakmensen: ‘De werkdruk is al langer een groot probleem. We willen dat HTM de signalen van werknemers serieus neemt. Dat kan door hen meer zeggenschap te geven over de roosters en ook meer lucht te geven in de roosters. Daarnaast moet HTM uitzendkrachten meer perspectief bieden en een flink aantal van hen in vaste dienst nemen.’

De cao voor HTM is al in januari 2019 verlopen en geldt voor 2000 medewerkers. Al vanaf eind 2018 wordt er onderhandeld, maar de werkgevers bieden onvoldoende loon en hebben een plan ingetrokken met concrete maatregelen tegen de hoge werkdruk. In actievergaderingen over de cao hebben de vakbondsleden vrijwel unaniem gestemd voor acties en stakingen.