FNV gaat hardere acties voeren bij PostNL

Verrassingsacties zijn effectiever

Loes Visser
Door Loes Visser 28 juni 2019

FNV gaat de acties bij PostNL door het hele land verder opvoeren. Afgelopen halfjaar zijn er aangekondigde werkonderbrekingen, stiptheidsacties en stakingen georganiseerd, maar de directie weigert terug te keren aan de cao-onderhandelingstafel. PostNL heeft buiten de FNV om een slechte cao afgesproken en dat pikken de leden niet.

hardere acties

‘In het begin hebben wij onze acties nog netjes aangekondigd. Vanaf nu gaan wij onaangekondigd het werk neerleggen’, zegt FNV-onderhandelaar Etienne Haneveld. ‘We hebben namelijk gemerkt dat PostNL de logistieke stromen bij acties probeerde om te gooien. Verrassingsacties zijn daarom veel effectiever.’

Onvrede

De onvrede over de arbeidsvoorwaarden is zeer groot, weet de FNV. Pakketjes worden nu al niet goed meer verwerkt. ‘PostNL schuift dat nu op het warme weer. Maar ze verzwijgen dat zij eigenlijk alle zeilen bij moeten zetten om rekening te houden met onze acties' stelt Haneveld.

Cowboymentaliteit

Sinds de recente reorganisatie is de bezorging volgens de FNV-leden één grote puinhoop. Het management heeft niets onder controle. Inmiddels raakt ook de integriteit van PostNL in het geding. Een directielid stelt –wat in een vonnis over een loonvordering werd gemeld- ‘dat je om de wet heen moet organiseren’. Haneveld: ‘Zo’n cowboymentaliteit aan de top raakt de mensen op de werkvloer het eerst en dan pas klanten.’

Druk op werknemers

PostNL zet zware druk in om acties tegen te gaan, wat het basisrecht van werknemers om zich te organiseren ondermijnt. Er kwamen officiële waarschuwingen van PostNL aan leden die gehoor gaven aan een FNV-oproep. De eerste cao-staking is gepland in het oosten van het land waar een kaderlid zijn arbeidsovereenkomst verloor.

Acties opvoeren

PostNL staat voor grote uitdagingen met de dalende brievenmarkt, de groeiende pakketstroom en het samengaan met Sandd. ‘Het bedrijf heeft zijn werknemers gewoon heel hard nodig. Maar PostNL geeft niet thuis als het om een goede cao gaat. Haneveld: ‘FNV blijft de acties opvoeren totdat PostNL de cao-onderhandelingen weer hervat.’