Uitzendkrachten overhandigen dagvaarding aan Randstad in Diemen

portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 15 mei 2019

Een afvaardiging van 20 uitzendkrachten werkzaam bij de PostNL-depots in Nieuwegein, Leeuwarden en Den Bosch bezorgt donderdag persoonlijk om 12:30 uur een dagvaarding bij het hoofdkantoor van Randstad in Diemen. Zij eisen per direct: gelijk loon voor gelijk werk, het stoppen van de schijnconstructie met PostNL en nabetaling van in het verleden misgelopen loon.

Sjoemelen met schijnconstructie

Sommige uitzendkrachten sorteren al jaren pakketten voor PostNL. Eerst als uitzendkracht voor Randstad en daarna via een schijnconstructie voor Randstad-dochter Tempo Team. Zij verdienen minder dan de collega’s van PostNL die precies hetzelfde werk doen. En dat pikken ze niet langer. Naast Randstad wordt ook PostNL, de opdrachtgever, voor de rechter gedaagd.

Ook strijden de uitzendkrachten al tijden voor een zeker contract, maar PostNL weigert de sorteerders in dienst te nemen. Ondanks de enorme toename van het aantal postpakketten in de afgelopen jaren, bestaat het personeel in de pakketdepots van PostNL voor 90% uit flexkrachten.

FNV won al rechtszaak tegen PostNL en InPerson

Vorige week won FNV al een belangrijke rechtszaak tegen PostNL en uitzendbureau InPerson over precies dezelfde schijnconstructie. De rechter oordeelde toen dat wat PostNL doet niet mag en dat de uitzendkrachten recht hebben op gelijk loon voor gelijk werk. Masja Zwart, bestuurder FNV: ‘PostNL moet van de rechter 400 uitzendkrachten die via InPerson werken in de PostNL-depots in Amersfoort, Goes en Waddinxveen gaan nabetalen. We eisen nu hetzelfde voor de uitzendkrachten die via Randstad voor PostNL werken.’

Rechter: geen sprake van contracting

De schijnconstructie, die door PostNL contracting wordt genoemd, wordt steeds vaker toegepast om werkers goedkoper te maken. Bedrijven als PostNL gaan van vast personeel over naar uitzendkrachten, en daarna wil men nog goedkopere arbeid en gaat men over naar contracting. ‘Een typisch voorbeeld van de race naar beneden, die de rechter verbiedt’, aldus Zwart.

Randstad levert uitzendkrachten aan 10 pakketdepots van PostNL, onder andere in Leeuwarden, Utrecht, Nieuwegein, Breda, Son, Den Bosch en Opmeer.