FNV wint rechtszaak, onderbetaling bij PostNL

portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 07 mei 2019

Vandaag heeft FNV een belangrijke principiële zaak gewonnen tegen PostNL en uitzendbureau InPerson. De rechter geeft de bond gelijk en onderschrijft dat honderden pakketsorteerders zijn onderbetaald.

‘Deze uitspraak is enorm belangrijk, omdat het gaat om contracting, een schijnconstructie, die steeds vaker wordt toegepast om werkers goedkoper te maken. Bedrijven als PostNL gaan van vast personeel over naar uitzendkrachten, en daarna wil men nog goedkopere arbeid en gaat men over naar ‘contracting’. Een typisch voorbeeld van de race naar beneden, die de rechter nu verbiedt, aldus Masja Zwart van FNV Naleving.

Zo’n 400 pakketsorteerders, in dienst van uitzendbureau In Person, worden ingehuurd door PostNL om ‘s avonds en ’s nachts postpakketten te sorteren op de PostNL depots is Amersfoort, Goes en Waddinxveen. Als uitzendkrachten hebben zij recht op hetzelfde loon als de werknemers van PostNL. Gelijk loon voor gelijk werk. Maar PostNL vindt dat het geen uitzendkrachten ‘inhuurt’, maar dat het werk heeft ‘uitbesteed’ aan de uitzendbureaus. De uitzenders zouden onderaannemer zijn, waardoor zij hun werknemers niet hetzelfde hoeven te betalen als PostNL aan haar eigen sorteerders betaalt.

De rechter oordeelt dat 'sprake is van inhuren en niet van werk uitbesteden. PostNL heeft onrechtmatig gehandeld en is hoofdelijk aansprakelijk voor achterstallig loon aan de pakketsorteerders.'

Baanbrekende uitspraak met grote gevolgen

Zwart: ‘Met deze baanbrekende uitspraak in de hand staan we een stuk sterker om ook ‘gelijk loon voor gelijk werk’ en een flinke nabetaling te eisen voor onze leden die bij PostNL werken via Randstad en Young Capital.'
'Dankzij de Wet Aanpak Schijnconstructies kunnen we als vakbond de opdrachtgevers direct aanspreken voor uitbuiting en onderbetaling, in plaats van alleen uitzendbureaus. Het is PostNL die de schijnconstructie heeft bedacht en opgezet, met als enige doel mensen goedkoper te maken. Daar heeft deze rechter dwars doorheen geprikt'.

Al in 2016 deed FNV voor het eerst melding van de schijnconstructie en van overtreding van de uitzendwet (Waadi) bij de Inspectie SZW. Eind november 2017 kreeg FNV van de inspectie gelijk. Daarna startte FNV de bodemprocedure.