Verkenning tussen-cao Textielverzorging voor 2024

Doe mee aan onze 'Vraag van de Week'

Door Redactie 7 maart 2024

Maandag 4 maart hebben we voor de vierde keer met werkgevers onderhandeld over de nieuwe cao Textielverzorging. We verkennen de mogelijkheid om een tussen-cao voor 2024 af te afspreken en samen in de komende maanden te werken aan de nieuwe cao. Totdat we een nieuwe cao hebben, vinden wij het noodzakelijk dat de oude cao weer van kracht wordt.

Update vierde cao-overleg Textielverzorging

Wat willen de werkgevers?

• De eindejaarsuitkering moet volledig naar het uurloon worden overgeheveld.
  • Er moet vrijheid komen om in overleg met de OR of een personeelsvertegenwoordiging af te wijken van de cao-regels over arbeidstijden en roosters.
  • Een loonsverhoging van 3% per ingang van de nieuwe cao. Per 1 januari 2025 komt er mogelijk nog een loonsverhoging. De hoogte daarvan is niet bekend.
  • Een verhoging van de kilometervergoeding met 3 cent.

Belangrijke feedback van werknemers

In de afgelopen weken hebben we veel wasserijen bezocht en veel werknemers gesproken. Elke week hebben we een ‘Vraag van de week’ gesteld waarop honderden werknemers hebben gereageerd.

Jullie boodschap is duidelijk:

• Het verplaatsen van de eindejaarsuitkering naar het uurloon is niet bespreekbaar.
  • Meer vrijheid om af te wijken van de cao-regels over werktijden en roosters, in overleg met de OR of personeelsvertegenwoordiging, is niet bespreekbaar.
  • Het Generatiepact moet van toepassing zijn op alle werknemers in de sector en wel 10 jaar voor de AOW-leeftijd.
  • Een loonsverhoging moet flink omhoog en op 1 januari 2024 ingaan.
  • Voor werknemers is het belangrijk om tijdens de pauze met de FNV in de kantine te kunnen spreken.

Deze standpunten hebben we aan de werkgevers overgebracht, maar tot nu toe zonder resultaat.

Vertrouwen in de vijfde cao-ronde

Op maandag 11 maart 2024 staat de vijfde cao-ronde gepland. Dan zetten we onze gesprekken voort. Al in september 2023 hebben wij de werkgevers gevraagd om tijdig met de cao-onderhandelingen te beginnen, zodat de cao ook tijdig klaar is. Helaas is dat niet gelukt. We zijn nu een half jaar verder en onze standpunten liggen nog ver uit elkaar. Desondanks blijven we in gesprek en moeten we vertrouwen hebben in een positief resultaat.

Als de werkgevers oprecht een goede cao willen, moeten ze snel met betere voorstellen komen.

Vraag van de week

De standpunten van de werkgevers en de werknemers liggen nog steeds ver uit elkaar. Wij kunnen geen verslechteringen van de cao accepteren. Ook pikken we het niet dat jullie salarissen achterblijven bij het minimumloon. Daarom moeten we vastberaden blijven en ons maximaal inzetten voor een goede cao.

De vraag van de week is: 'Doe je mee voor een goede cao Textielverzorging?'

Geef je mening