FNV en CNV waarschuwen Ausnutria

Beter sociaal plan, anders staking

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 4 januari 2024

De werknemers van Ausnutria verdienen een goed sociaal plan. Blijft het bedrijf vasthouden aan het slechte eindbod dat het heeft neergelegd dan roepen de FNV en het CNV het personeel op om te gaan staken. Dat laten de vakbonden vandaag weten. Zij houden ledenvergaderingen op dinsdag 9, woensdag 10, donderdag 11 en vrijdag 12 januari.

FNV zet Ausnutria onder druk

Ron Vos, bestuurder FNV Voedingsindustrie: ‘Wij gaan geen slecht sociaal plan afspreken. Tijdens de ledenvergaderingen zal duidelijk worden of onze leden ook bereid zijn om de strijd voor een beter sociaal plan aan te gaan. Alleen met acties kunnen zij betere afspraken afdwingen.’

Als eerste gevolgen in Leeuwarden

Ausnutria gaat reorganiseren vanwege tegenvallende resultaten. Dit zal als eerste gevolgen hebben voor zo'n zestig mensen in de fabriek in Leeuwarden. Het bedrijf gaat daar minder produceren, waardoor minder werknemers nodig zijn.

Grootste struikelblok: de ontslagvergoeding

Grootste struikelblok in de onderhandelingen over het sociaal plan tussen Ausnutria en de vakbonden is de ontslagvergoeding. Het bedrijf biedt 0,6 maandinkomen per dienstjaar, de vakbonden willen minimaal 1 maandinkomen per dienstjaar afspreken voor de werknemers.

Andere werknemers gaan het ook voelen

De fabriek werkt daarnaast aan een strategisch plan voor de komende vijf jaar. Vos: ‘Omdat het bedrijf een sociaal plan wil met een looptijd tot 1 maart 2025 gaan we ervanuit dat ook de werknemers in Ommen, Kampen, Zwolle en Heerenveen de gevolgen hiervan gaan voelen.’

Baby- en kindervoeding

Bij Ausnutria in Nederland werken 900 werknemers. Het bedrijf produceert baby- en kindervoeding.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.