Staking bij DS Smith Packaging levert werknemers betere cao op

Zij krijgen er 13% bij in iets meer dan een jaar

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 18 december 2023

De acties bij DS Smith Packaging in Eerbeek en Tilburg hebben een betere cao opgeleverd voor de werknemers van het verpakkingsbedrijf. De leden van FNV Procesindustrie hebben afgelopen zaterdag massaal ingestemd met de nieuwe afspraken, waaronder een loonsverhoging van 13% in 14 maanden.

FNV spreekt goede cao af bij DS Smith

Na de staking van 48 uur vorige week en de aankondiging van een nieuwe staking voor 72 uur deze week kwam de directie dit weekend met een nieuw en beter bod, waar 95% van de FNV-leden mee akkoord ging.

Lonen in twee stappen omhoog

De cao heeft een looptijd van 14 maanden (van 1 november 2023 tot 1 januari 2025). In die periode gaan de lonen in stappen met 13% omhoog (3% meer dan het vorige bod van de directie): met 9% per 1 november 2023 en met nog eens 4% per 1 september 2024.

Ongelooflijke saamhorigheid

Dino Djulbic, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘In de afgelopen 4 maanden zag ik een ledengroei van ruim 50%, ongelofelijke saamhorigheid en actiebereidheid, zowel in Tilburg als in Eerbeek. Onze leden zijn zeer tevreden met de nieuwe afspraak over hun lonen en ze zijn blij dat de staking net voor de feestdagen voorbij is.’

Ruim vijfhonderd medewerkers

DS Smith is wereldwijd een toonaangevende producent van kartonnen verpakkingen en naar eigen zeggen Europa’s grootste karton- en papierrecycler. Bij de twee vestigingen in Nederland, Eerbeek en Tilburg, werken ruim vijfhonderd mensen.