FNV dreigt met acties bij glasfabriek QSIL

Werknemers eisen goed sociaal plan en 4% meer salaris

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 29 december 2023

Bij glasfabriek QSIL in Winschoten dreigen acties. De werknemers eisen een goed sociaal plan nu het bedrijf heeft besloten volgend jaar de deuren te sluiten. Ook willen ze er in januari nog 4% salaris bij. Als de directie niet akkoord gaat, leggen de mensen het werk neer. Dit zegt de FNV in een ultimatum dat afloopt op dinsdag 2 januari om 15.00 uur.

FNV dreigt met acties bij QSIL

Janwillem Compaijen, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘De werknemers zijn teleurgesteld en boos. QSIL draait jaar in jaar uit mooie winsten, het Duitse moederbedrijf harkte in zeven jaar maar liefst 45 miljoen euro winst binnen. Toch besloot het de fabriek in Winschoten te ontmantelen en de productie te verplaatsen naar Ilmenau in Duitsland.’

Directie houdt zich niet aan beloftes

Dit steekt extra omdat QSIL de werknemers juist beloofde te gaan vernieuwen en geld te steken in de glasfabriek toen het deze in 2016 overnam van techbedrijf Koninklijke Philips. Compaijen: ‘QSIL houdt zich niet aan zijn beloftes. Heel begrijpelijk dus dat de mensen getergd zijn en in actie willen komen.’

Minstens één maandloon per dienstjaar

De fabriek gaat uiterlijk 1 augustus dicht. De werknemers houden QSIL aan een vergelijkbare ontslagvergoeding die zeven jaar geleden gold bij de overname: minstens één maandloon per dienstjaar (minimaal vier maandlonen). Verder moet de inflatie van 2023 worden gecompenseerd en de lonen per 1 januari 2024 met 4% omhoog gaan.

Bedrijf wil salarissen niet verhogen

QSIL biedt echter niet meer dan een ontslagvergoeding van een derde van het maandloon per dienstjaar. De loonsverhoging wil het bedrijf zijn werknemers zelfs helemaal niet geven.

Grote afnemers onaangenaam verrast

Grote afnemers van de glasfabriek waren onaangenaam verrast toen QSIL op 7 november de sluiting aankondigde. Signify, Osram en Prysmian bijvoorbeeld leunen zwaar op het duurzame glas uit Winschoten. Zij plaatsten in december driedubbele orders om nog zoveel mogelijk geleverd te krijgen.

122 werknemers

Bij QSIL in Winschoten werken 122 mensen. Zij produceren hoogwaardig hoogwaardig kwarts- en speciaalglas in Winschoten. QSIL Nederland kwam tijdens de coronacrisis in 2020 in het nieuws door een recordwinst afkomstig van de massaproductie van glas voor virus- en bacteriëndodende UV-lampen.