Air Liquide geeft zijn mensen weinig liefde, dus staken die donderdag

Zij willen er minstens 10% salaris bij

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 25 oktober 2023

Liefde moet van twee kanten komen. Maar daar trekt Air Liquide BV zich niks van aan. De leverancier van industriële en medische gassen beloont zijn trouwe werknemers niet voor hun harde werk. Zij leggen daarom morgen in Eindhoven de hele dag het werk neer.

FNV: Staking bij Air Liquide

De stakers verzamelen zich voor de poort aan de Witbogt 1, tussen 7.00 en 11.00 uur, daarna gaan ze naar huis.

Erg teleurgesteld in de directie

Inan Bozkir, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘De mensen in de fabriek zijn erg teleurgesteld in de directie. Zij werken vaak al jaren met hart en ziel voor Air Liquide, maar zien daar te weinig waardering voor terug. Het bedrijf wil de werknemers slechts 1,5% in een jaar en € 250 bruto per maand aan salaris erbij geven. Daar kun je de steeds duurdere boodschappen en hogere rekeningen niet van betalen.’

Werknemers willen minstens 10% extra

De FNV wil voor de ongeveer zeventig werknemers die onder de cao vallen een loonsverhoging afspreken van minstens 10%. Ook moeten er goede afspraken komen over duurzame inzetbaarheid, zodat mensen gezond hun pensioen halen. Bijvoorbeeld dat werknemers vanaf hun 60e kunnen kiezen voor 80% werken, 90% salaris ontvangen en 100% pensioen opbouwen.

Begin deze maand al twee keer acties

Air Liquide liet begin deze maand een ultimatum van de vakbond verlopen, na verschillende onderhandelingsrondes over de cao. De werknemers hielden daarna twee keer zichtbaarheidsacties in hun eigen tijd. Bozkir: 'Helaas doet de directie hier niks mee. Ze laten hun mensen in de kou staan.'

Gassen voor industrie en ziekenhuizen

Bij Air Liquide BV in Eindhoven en Geleen werken 130 mensen. De helft daarvan valt onder de bedrijfs-cao. Zij leveren gassen aan de (voedings)industrie en ziekenhuizen, bijvoorbeeld voor

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.