Poortactie bij Tolsa in Vlaardingen voor meer salaris

Werknemers fabriek voor kattenbakvulling willen er minstens 10% bij

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 16 mei 2023

De stakende werknemers van Tolsa houden morgenochtend vanaf 9.30 uur een poortactie bij hun bedrijf. Zij eisen een goede salarisverhoging. Sietske Smit, bestuurder van FNV Handel: ‘Wij gaan net zo lang door met actievoeren tot de directie naar ons luistert.’

FNV voert actie bij Tolsa

De stakers krijgen morgen onder andere steun van de bemanning van een schip uit Spanje dat vorige week kattenbaksteentjes heeft afgeleverd. De bootsmensen vallen onder een cao met de Duitse vakbond, waarin staat dat zij zich solidair opstellen als er wordt gestaakt op de kade. Ook zijn er leden van de International Transport Workers’ Federation (ITF) bij de actie.

Minstens 10% meer loon

Bij de fabrikant van kattenbakvulling in Vlaardingen staken zo’n 30 vaste mensen (van de 55) al 3 weken. Zij willen dat de directie met de FNV minstens 10% meer loon afspreekt. Het van oorsprong Spaanse bedrijf blijft echter steken op 6,5%, in twee stappen.

Wilde stakingen in maart

De werknemers vallen niet onder een cao. Gesprekken over de salarissen met de ondernemingsraad zijn mislukt en in maart braken wilde stakingen uit. Sinds eind april hebben de vaste medewerkers het werk helemaal neergelegd.

Geen vertaler bij gesprekken

Overleg tussen de FNV en Tolsa ging moeizaam. Het bedrijf vloog hiervoor directieleden in uit Engeland en Spanje, maar weigerde om een vertaler in te schakelen.

Melding bij de Arbeidsinspectie

De FNV heeft afgelopen week ook een melding gedaan bij de Nederlandse Arbeidsinspectie van onveilige situaties op de werkvloer. Door de staking laat Tolsa nu uitzendkrachten met chemische middelen werken. Zij zijn daar niet voor opgeleid.

Levensgevaarlijke situaties

Volgens Smit gaat het bedrijf niet in op een uitnodiging van de FNV voor een veiligheidsoverleg. ‘Dit kan levensgevaarlijke situaties opleveren. Dat vinden wij onverantwoord.’

55 medewerkers

Tolsa is een Spaans familiebedrijf. In Vlaardingen werken 55 mensen. Zij maken kattenbakvulling voor bijvoorbeeld Kittyfriend en Sanicat. Dit wordt verkocht bij winkels als Intratuin, Lidl en Welkoop.