Stakingen bij Forbo-Novilon voorbij

Leden akkoord met 8% extra salaris

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 3 april 2023

De stakende medewerkers bij Forbo-Novilon in Coevorden hebben hun werk weer opgepakt na een staking van vier weken. De leden van de FNV bij het vloerenbedrijf zijn akkoord gegaan met een loonsverhoging van 8% en een eenmalige uitkering van € 250.

FNV: Stakingen Forbo-Novilon voorbij

84% van de vakbondsleden stemde voor het verbeterde eindbod dat Forbo vorige week neerlegde. De werknemers krijgen een eenjarige cao (per 1 januari 2023), waarin de salarissen stijgen met 8%. Het minimum-uurloon gaat naar € 14 bruto.

Reiskosten naar € 0,21

Ook krijgen ze een reiskostenvergoeding van € 0,21 per kilometer en een eenmalige uitkering van € 250 bruto. Daarnaast zal Forbo-Novilon € 5.000 bijdragen aan een internationaal vakbondsproject.

Vier weken lang gestaakt

De werknemers hebben vier weken lang gestaakt. Afgelopen woensdag kwam de directie met een nieuw eindbod, waar de FNV-leden tot en met zaterdag op konden stemmen. Op donderdag gingen wel al weer – voorlopig - aan het werk.

Samen schouders eronder gezet

Janwillem Compaijen, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Ik ben trots op de mensen bij Forbo-Novilon. Zij hebben samen de schouders eronder gezet de afgelopen weken. Daardoor is er uiteindelijk een verbeterd bod gekomen van de directie.’

330 werknemers

Bij Forbo-Novilon werken zo’n 330 mensen.